V slnečnom Lisabone som okúsil kvality úplne novej 5-ky. Drží sa BMW stále tradícií?

MINI Cooper: Štýlová motokára
Vyskúšal som novú Q5-ku od Audi. Je síce fádna, avšak dobrá. Veľmi dobrá!

BMW radu 5 je pojem sám o sebe, veď mníchovská automobilka do sveta hlása, že z doterajších 6 generácii predala až 7,9-milióna kusov, čo je jasný dôkaz toho, že ide o jeden z najúspešnejších sedanov vyššej strednej triedy. Ba čo viac, súčasné vyhotovenie odchádza po približne 6-ročnom pôsobení do dôchodku na konte s počtom približne 2,2-miliónov predaných kusov. Do 7. generácie s kódovým označením G30 sa preto pochopiteľne vkladajú nemalé očakávania, no a predstavenie novej päťky tieto ambície len a len potvrdilo. K nemu došlo síce už na jeseň minulého roka, novinka na náš trh vstúpila až tento mesiac, a to konkrétne len pred niekoľkými dňami. Mne sa za jej volant podarilo sadnúť v značnom predstihu, keďže nedávno som mal tú česť sa zúčastniť medzinárodnej prezentácii v Lisabone. Tam som si mohol najnovší 5-kový bavorák pozrieť do najmenšieho detailu, spoznať všetky jeho ponúkané vyhotovenia, prelúskať jeho prednosťami a zároveň na vlastnej koži prevetrať najsilnejší benzínový šesťvalec. Čím chce teda siedme pokračovanie športovo-luxusného sedanu zamiešať karty a aké sú moje prvé dojmy, obzvlášť po nedávnom teste konkurenčného E-čka?

 


 

V skratke

  • 5-ka vystupuje citeľne kompaktnejšie a vyváženejšie ako 7-čka, pričom jednotlivé detaily vnášajú ešte väčšiu dynamickosť ako doteraz
  • úzke a citeľne do strán zasahujúce svetlomety nedostali laserovú technológiu, špičkové svetlá BMW Selective Beam s citeľne hranatejším dizajnom povestných angel eyes treba ale naozaj pochváliť
  • na svetlá sú v duchu súčasného trendu značky priamo napojené ľadvinky, nechýbajú pritom prieduchy, ktoré sa otvárajú/zatvárajú podľa potrieb
  • nová generácia sa pýši rekordným koeficientom odporu vzduchu v rámci segmentu, Cd = 0,22
  • ešte výraznejšie do strán zasahujú zadné svetlomety s prepracovanou grafikou – päťka tak vystupuje značne štíhlejšie a atletickejšie
  • medzigeneračne došlo k nárastu rozmerov v každom smere – o 36 milimetrov do dĺžky, 6 do šírky, 2 do výšky. Rázvor je väčší o 7 mm
  • verzia so športovým M paketom a čiernymi detailmi vyzerá skutočne úchvatné – myslím si, že nový rad 5 je po dizajnovej stránke jedným z vôbec najvyváženejších a najatraktívnejších súčasných modelov BMW
  • interiér na štýle 7-čky prináša veľký progres – kvalitné materiály, výborná ergonómia, ale aj celkové spracovanie, ktoré išlo rozhodne hore
  • nové sú plne digitálne budíky s peknou grafikou a trojicou odlišných zobrazení v závislosti od jazdných režimov
  • centrom palubovky je 10,25″ displej multimediálneho prostredia – ovládanie prebieha pomocou otočného ovládača, po novom ale aj dotykmi a gestami (funguje skutočne výborne)
  • samotný systém sa hrdí podstatne vylepšeným, krajším a intuitívnejším prostredím v štýle moderných smartfónov
  • BMW ostáva verné svojím tradíciám – po pár kilometroch je vám zrejmé, že 5-ka vsádza najmä na športovosť
  • podvozok je takmer na úrovni nového E-čka, navrch však má v dynamickosti a športovom pocite
  • v režime Sport riadenie citeľne stuhne, zmení sa reakcia od pedálov a prevodovka doslova kope
  • posed za volantom je naďalej o čosi športovejší, palubná doska je naklonená k vám a volant má hrubý veniec
  • priplatiť sa dá za Display Key s možnosťou zaparkovať vozidlo na diaľku, zároveň BMW po novom novinka dokáže na diaľnici za ideálnych podmienok jazdiť v “autonómnom” režime 40 sekúnd až minútu
  • pochváliť rozhodne treba vylepšený head-up displej s až o 70 % väčším zobrazením a špičkovou grafikou

 

Záver

Čoraz viac sa hovorí o tom, že z BMW sa pomaly ale isto vytráca tá povestná radosť z jazdy. V istom slova zmysle môže za to najmä fakt, že vozidlá sú v dnešnej dobe určené čoraz viac pre masy a čoraz menej ľudí tak priahne po vozidle, v ktorom absentuje elektronika, dominuje tuhé a presne riadenie či rýdzo športový podvozok.  Lenže nová päťka sa od niekdajšej filozofie až tak nevzďaľuje – jazdecky je naozaj skvelá a naďalej nedisponuje až tak odťažitým riadením ako konkurencia, zároveň však vie byť veľmi pohodlná a luxusná. Ak si k tomu pripočítame perfektnú prevodovku spolupracujúcu s ikonickým 3-litrovým “benzínom” či špičkové technológie, spolužitie luxusnej moderny a športovej obratnosti zostáva vo výbornom pomere. Inými slovami, nová 5-ka vie byť prešpikovaná technologickými vychytávkami a zaručiť niekedy až nevídaný luxus, no naďalej v nej zostáva centrom pozornosti vodič, ktorý pokiaľ chce, všetkému ostatnému môže nadradiť jazdu. Okrem toho, opäť raz platí to, že zatiaľ čo Trieda E osloví predovšetkým elegánov, mníchovský konkurent vsádza na odvekú dynamickosť. Aj keď, ako vravím, v dnešnej dobe záleží od zvolenej verzie a následnej konfigurácie. V každom prípade, nové BMW radu 5 má skutočne silné zbrane, tvrdiť, že nie je predurčená na úspech by bolo nehoráznym klamstvom!



vyvážený dizajn
výborné riadenie/jazdné vlastnosti
komfortný podvozok
odhlučnenie interiéru
špičkový infotainment
prepracovaný head-up displej



občas surový prejav motora
priestor nad hlavou vzadu


 
 
 
 

Technická špecifikácia

Verzia BMW 540i M Sport sDrive
Motor preplňovaný benzín, 3.0 R6
Výkon 250 kW / 340 koní (5 500 – 6 500 ot./min)
Krútiaci moment 450 N.m (1 380 – 5 200 ot./min)
Pohon pohon zadných kolies (sDrive)
Prevodovka 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic
Akcelerácia 0-100 km/h 5,1 sekundy
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Priemerná spotreba 6,5 l/100 km
Objem nádrže 68 litrov
Objem kufra 530 litrov
Hmotnosť 1 670 kilogramov
Rozmery 4 935 x 1 868 x 1 466 milimetrov
Disky 19-palcové
Základná cena od 49 614 €
Základná cena verzie od 61 014 €

 
 

3 Comments

  1. Michael píše:

    Vyzerá skvelo, hlavne na prvý pohľad ma hneď upútali tie krásne mnoholúčové disky, fakt paráda. Je super počuť že sa ešte úplne nevytratil duch BMW a stále má v sebe toho atléta 🙂 Jednu otázku by som mal, ako si myslel v špecifikácii ten druh pohonu “pohon zadných kolies (xDrive)”? 😀