Vyskúšal som novú Q5-ku od Audi. Je síce fádna, avšak dobrá. Veľmi dobrá!

V slnečnom Lisabone som okúsil kvality úplne novej 5-ky. Drží sa BMW stále tradícií?
22. februára 2017
6-valcový hatchback? BMW taký má, je nenápadný, volá sa M140i a ja som túto pecku prevetral!
11. apríla 2017

Niekedy nemusíte vyčnievať z radu, aby ste okolie zaujali. Príkladom toho je aj prvá generácia Audi Q5, ktorá svojím dizajnom nekričala, no aj napriek tomu si získala spomedzi konkurencie najväčšiu priazeň. Išlo totiž o celosvetovo najpredávanejšie stredne veľké SUV. Ako však iste viete, čas je nezastaviteľný fenomén, inými slovami, model uvedený na trh v roku 2008 už nestíhal držať krok so súčasnými trendmi a preto sme na jeseň minulého roka spoznali očakávanú druhú generáciu. Tú nám kompetentní z Ingolstadtu oficiálne predstavili na autosalóne v Paríži so slovami, že vytvoriť nástupcu tak úspešného vozidla bolá ťažká, no o to lákavejšia úloha.

Najmä v dnešnej dobe, teda v časoch, kedy sa práve modely kategórie SUV tešia najväčšej obľube, je vozidlo tohto druhu prakticky nevyhnutnosťou a predovšetkým prémiové automobilky si to patrične uvedomujú. Audi nie je zďaleka výnimkou, ostatne nová Q7-čka je toho jasným dôkazom. Áno, na prvý pohľad možno neulahodí každému, no keď ju vyskúšate rýchlo pochopíte, koľko toho vie takýto automobil ponúknuť a prečo ho viacerí z globálneho hľadiska považujú za kráľa segmentu. Prakticky totožným receptom vznikla aj menšia Q5-ka, ktorú možno doslova označiť za zmenšenú Q7-čku. Na svet však novinka prišla s niekoľkými odlišnosťami, ba čo viac, veľkým paradoxom je zmena fungovania legendárneho pohonu. Ja som mal opäť tú česť, ako ako vôbec prvý na Slovensku som dostal možnosť druhú generáciu prevetrať na naších cestách. Takže, aká je?

 

YouTube_Subscribe

 

V skratke

  • druhé pokračovanie by ste na ceste od jeho predchodcu na “prvý ťuk” nerozoznali – s prižmúrením jedného oka vyzerajú z profilu rovnako
  • aj napriek nárastu rozmerov došlo medzigeneračne k úbytku hmotnosti až o 90 kilogramov
  • pochvalnou skutočnosťou je perfektná aerodynamika – súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,30
  • najväčšou zmenou prešla predná časť – dominantou je 6-uholníková maska v štýle väčšej kvé-sedmičky
  • Q5-ka sa však pýši podstatne kompaktnejšími tvarmi a umiernenejšími líniami
  • Matrix-LED svetlomety nielenže dotvárajú hodnotnejší zovňajšok, ale ponúkajú aj perfektnú svietivosť
  • bočnej siluete dominujú akési nafúknuté blatníky, ktoré doslova rozbíjajú inak rovnú siluetu
  • dvere sa otvárajú vrátane prahov – nedochádza k zašpineniu nohavíc, sú ale o čosi ťažšie
  • veko batožinového priestoru naďalej zachádza do strán – po otvorení sa vyklápajú aj koncové svetlomety
  • spodnú časť nárazníka dotvára optický difúzor s falošnými koncovkami výfukov
  • najvýraznejší progres nastáva po nastúpení do interiéru, ktorý prešiel radikálnou zmenou v štýle nových modelov
  • v porovnaní s predchodcom sa kokpit Q5-ky nesie v podstatne kvalitnejšom duchu, nehovoriac o tom, že ako celok pôsobí horizontálne riešená palubovka na oko značne atraktívnejšie
  • centrom je statický displej multimediálneho prostredia MMI s uhlopriečkou 8,3″
  • palubná doska je veľmi jednoduchá, má minimalistický návrh bez zbytočných dizajnových výstrelkov, škoda len miestami tvrdších a “koncernových” materiálov
  • slova chvály si nezaslúžia plastové tlačidlá na volante, ktoré sú dosť hlučné až vŕzgajúce
  • za príplatok sa pred vodičom rozprestierajú plne digitálne budíky – 12,3″ Virtual Cockpit
  • zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, pričom v závislosti od ich polohy má batožinový priestor základný objem 550 až 610 litrov
  • 7-stupňová dvojspojková prevodovka s veľmi hladkým a plynulým radením, jej nastavenie je citeľne defenzívne – za normálnych okolnosti motor absolútne nevytáča a i v prípade plnej akcelerácie vyšší stupeň preradí už pri približne 4000 ot./min
  • azda najväčšiu pochvalu si nová Q5-ka zaslúži za podvozok – vzduchové odpruženie nielenže ponúka možnosť regulácie svetlej výšky, ale zabezpečuje aj mimoriadne komfortnú a plavnú jazdu
  • natáčanie zadnej nápravy model Q5 nemá ani za príplatok, naďalej tak ide o dominantu len najväčšieho SUV-čka v rodine Audi
  • S príchodom novej generácie uvádza na trh technológiu quattro ultra – stálý, teda permanentný pohon všetkých štyroch kolies je k dispozícii len vo verziách so šesťvalcovými motormi, kde je navyše možné siahnuť aj po športovom diferenciále. Zvyšné verzie sú v podstate modely s predným pohonom, ku ktorým sa prostredníctvom elektromechanickej medzinápravovej spojky pripája zadná náprava.
  • Vodič však nemá od volantu prakticky v drvivej väčšine času šancu spozorovať rozdiel a zistiť, či putuje sila na všetky kolesá, alebo len na tie predné. Pravdou ale je, že neraz cítiť miernu nedotáčavosť, ale s tou v konečnom dôsledku bojovali audiny vždy.

 

Záver

Treba uznať, že nová Q5-ka je kus výborného auta a najmä po obrovskom progrese v interiéri je len minimum veci, ktoré možno kritizovať. Väčšina z nich odznela vyššie, v mojich očiach je ale tým najväčším negatívom istá nevýraznosť. Áno, testovaný exemplár bol v opticky nezáživnej až nudnej konfigurácií, vo všeobecnosti ale novinka na pohľad príliš nezaujme. Je veľmi pekná, no v istom slova zmysle je opticky chladná, bez emócií, doslova šedý priemer, nehovoriac o tom, že toto stredne veľké SUV si v zásade väčšinu dizajnových riešení prevzalo z väčšej Q7-čky či iných súčasných modelov značky, a teda ničím špeciálnym navonok neprosí o pozornosť. Tú si ale rozhodne zaslúži, nakoľko patrí medzi tú úplne najväčšiu špičku v segmente. Nová Q5-ka má takmer dokonalý podvozok, najmodernejšie technológie, perfektné odhlučnenie, kultivovaný a úsporný motor a veľmi priestrannú a variabilnú kabínu. Samozrejme, ide o prémiovú automobilku, takže za všetko si aj slušne zaplatíte. Dôkazom toho je aj výbavou po zuby ozbrojený exemplár, ktorý poukazuje na to, čo všetko si do tejto novinky viete dať. Málo toho teda zďaleka nie je! V každom prípade, zvoliť výraznejšiu farbu, osadiť 3-litrom a dávam hneď jednotku.



veľmi dobrý podvozok
návrh palubnej dosky
odhlučnenie
vnútorná priestrannosť
kultivovanosť motora



nevýrazný exteriér
miestami fádny interiér
lacné tlačidlá na volante
odťažité riadenie

 

Technická špecifikácia

Verzia Audi Q5 2.0 TDI quattro ultra
Motor preplňovaný diesel, 2.0 R4
Výkon 140 kW / 190 koní (3 800 – 4 200 ot./min)
Krútiaci moment 400 N.m (1 750 – 3 000 ot./min)
Pohon pohon všetkých štyroch kolies (quattro ultra)
Prevodovka 7-stupňový dvojspojková prevodovka
Akcelerácia 0-100 km/h 7,9 sekundy
Maximálna rýchlosť 225 km/h
Priemerná spotreba 6,5 l/100 km
Objem nádrže 65 litrov
Objem kufra 550 – 610 litrov
Hmotnosť 2 065 kilogramov
Rozmery 4 663 x 1 893 x 1 659 milimetrov
Disky 20-palcové
Základná cena od 41 100 €
Základná cena verzie od 49 600 €
Cena testovaného modelu 78 515 €

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *