MINI Cooper: Štýlová motokára

BMW 730d xDrive: Impozantný most spájajúci dva svety
V slnečnom Lisabone som okúsil kvality úplne novej 5-ky. Drží sa BMW stále tradícií?

Hneď v úvode sa musím priznať, že značka MINI ma nikdy nejako bližšie neinteresovala. Teda, aby som to uviedol na správnu mieru, kult tohto druhu asi nikto nespochybní a neprehliadne, a ani ja nie som zďaleka výnimkou. Avšak, aj napriek tomu, že najmä najnovšia generácia sa mi veľmi pozdáva, doteraz ma to nikdy neťahalo týmto smerom. Doteraz. Už nejaký ten rok, najmä po predošlých skúsenostiach, sa snažím nesúdiť nahlas autá, ktoré som nemal možnosť skúsiť. Predovšetkým v tomto prípade som rád, že sa držím toho hesla, lebo k MINI som sa dostal vôbec poprvýkrát až vďaka tejto príležitosti, no a tá mi otvorila oči. V duchu mojej zaužívanej štruktúry článkov tohto druhu však zalovme najprv trošku do minulosti.

Približovať si siahodlhú históriu MINI nemá absolútne vyznám, ostatne, to by si zaslúžilo asi osobitný článok. V každom prípade, súčasné pôsobenie značky odštartovalo vyhotovenie z roku 2001. Odvtedy sa toho na pohľad veľa nemenilo, o čom svedčí aj najnovšia, v poradí tretia novodobá generácia (F56), ktorú BMW predstavilo v závere roka 2013. Tradičný dizajn ostáva zachovaný, novinka však opäť citeľne narástla a okrem toho, vsádza aj na novú motorovú paletu. Mne sa do rúk dostala v zásade takmer najzákladnejšia verzia Cooper, aj tá mi ale bohate stačila na to, aby ma zasvätila do tajov tejto ikony a zároveň statočne prekvapila.
 

 

V skratke

  • áno, o nie práve najkonvenčnejší exteriérový návrh testovačky sa postaral Rytmus
  • nová generácia je o čosi oblejšia, no zároveň aj značne väčšia – úplne nová platforma prináša až o 98 milimetrov viac na dĺžku, pričom karoséria je väčšia aj do šírky, konkrétne o 44 milimetrov
  • predné svetlá dostali výraznejší tvar, po novom je dokonca možné ich osadiť špičkovou full-LED technológiou
  • z profilu sú zmeny zanedbateľne, naopak vzadu sa pozmenilo riešenie dverí batožinového priestoru
  • zadné svetlá sú citeľne väčšie, s prepracovanou grafikou a hrubým orámovaním
  • nechýbajú povestné, niekoľko centimetrové čierne blatníky s tendenciou opticky skryť rozmery karosérie
  • MINI naďalej ponúka mimoriadne širokú škálu optických individualizácií
  • interiér je stelesnením jedinečnosti, štýlovosti a do istej miery kontroverznosti
  • palubnej doske dominuje okrúhly stredový panel s veľkým centrálnym displejom infotainmentu Mini Connected (môže mať až 8,8”) a LED-kovým orámovaním
  • obsluha prebieha pomocou združeného ovládača medzi sedadlami, zaslúžil by si ale vyššie umiestnenie
  • efektný tubus s tachometrom sa presunul späť za volant vedľa otáčkomera
  • multifunkčný volant je relatívne tuhý, ovládače v kokpite pripomínajú gombíky v lietadle
  • vpredu sa sedí nízko, miesta je na rozdávanie, vzadu je to naďalej v rovine kompromisu
  • 1.5-ka TwinPower Turbo nahrádzajúca predošlú 1.6-ku ponúka veľmi kultivovaný chod a nie úplne tradičný trojválcový zvukový prejav (veľkým plusom je aj mohutná výfuková zvuková kulisa)
  • 6-stupňová automatická prevodovka pri športovej jazde miestami nestíha, v manuálnom režime je to ale o poznanie lepšie
  • vyzdvihnúť treba perfektné, doslova precízne riadenie a správanie vozidla na ceste
  • relatívne tuhý podvozok nemusí byť každému po chuti

 

Záver

Nové MINI si ma jednoducho už po pár dňoch získalo! Možno práve preto, že som sa nikdy o neho špeciálne nezaujímal a nikdy predtým som za jeho volantom nesedel. O to väčšie prekvapenie a zážitok to pre mňa bol, keď sa tak stalo teraz. Ak by som to mal ale celé zhrnúť, najviac ma asi fascinuje to, že toto je takmer najzákladnejšia verzia, teda prakticky “nešportové” basic vyhotovenie s trojvalcom, ktoré však na ceste funguje skutočne perfektne. Toto je motokára jak hovädo. Iste, teraz možno niektorým ukrivdím, nakoľko statusom motokáry sa pýši množstvo malých, podstatne agresívnejšie strihnutých počinov na čele s viacerými pekelnými hot-hatchmi, no toto je jednoducho o inom – rýchlostné parametre nie sú možno úplne dychberúce, avšak istý podvozok, výborný posed za volantom či priamé a presné riadenia vám v športovom režime jednoducho vyčaria neraz obrovský úsmev. Keďže však ide o ikonu a v neposlednom rade kvázi BMW, ktorého technológie v tejto triede vozidiel veľmi nenájdete, odzrkadlí sa to aj na cene. Tá nie je teda najprívetivejšia, veď 20-tisíc za “holý-bosý” základ nie je veruže málo. Lenže, ani heslo za veľa peňazí, málo muziky nie je úplne na mieste, lebo síce to auto veľké veruže nie je, ale to, čo dokáže by ste do neho nepovedali. No a ak som v úvode poznamenal, že MINI som veľmi nevyhľadával, teraz som fakt zvedavý, čo dokáže dvojlitrové S-ko! Verím, že v dohľadnej dobe vám o tom porozprávam.



imidž
akčný chod motora
priamé a presné riadenie
agilné a isté jazdné vlastnosti (v zákrutách)



cena
občas váhavá prevodovka
relatívne tuhý podvozok (pre bežné jazdenie)


 
Technická špecifikácia

Verzia Mini Cooper
Motor preplňovaný benzín, 1.5 R3
Výkon 100 kW / 136 koní (4 000 ot./min)
Krútiaci moment 220 N.m (1 250 ot./min)
Pohon pohon predných kolies
Prevodovka 6-stupňová automatická prevodovka
Akcelerácia 0-100 km/h 7,8 sekundy
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Priemerná spotreba 5,5 l/100 km*
Objem nádrže 40 litrov
Objem kufra 211 litrov
Hmotnosť 1 190 kilogramov
Rozmery 3 821 x 1 727 x 1 414 milimetrov
Disky 17-palcové Cosmos
Základná cena od 18 709 €
Základná cena verzie od 20 350 €
Cena testovaného modelu 30 233 €

* Nameraná počas testu pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkach.


 

2 Comments

  1. Martin píše:

    Tak tak, pomaly nám bobtná. Ale veď možno časom ho zasa zmenšia, podobne ako MX-5, alebo začnú robiť dve verzie.

  2. Michael píše:

    Fakt podarený test, vidno že si si to užíval a nebol si taký vážnejší ako napríklad pri teste 730d, aj vidieť celkový pocit z toho auta ako dokáže ovplyvniť 🙂 Škoda len toho že to auto stále rastie a stále sa vzďaľuje tomu klasickému Mini, pomaly toto auto narastie do takých rozmerov že sa už nebude dať ani hovoriť o malom mestskom vozidle, lebo bude do mesta veľké 😀

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *