Sklamanie, zmiešané názory i vyrazený dych. To sú moje autentické pocity z tohtoročnej Ženevy

Jubilejná MB Tour 2017 spojila hviezdne tátoše s krásami Slovenska a nezabudnuteľnou atmosférou
30. novembra 2017

Nemám to veľmi vo zvyku, najmä ak sa držím hesla, že všetko má svoje opodstatnenie, avšak na margo tohtoročného autosalónu v Ženeve (respektíve prítomných vystavovateľov) budem trošku kritický. Posledné roky a obzvlášť 88. ročník automobilového sviatku žiaľ naznačuje, že sila a zmysel autosalónov sa pomaly, ale isto vytráca. Mnohé automobilky totiž tie najzásadnejšie premiéry ukážu oveľa skôr, takže moment prekvapenia sa v súčasnosti už prakticky nekoná. Okrem toho, značky už prestávajú plánovať odhalenia podľa autosalónov a ich komunikácia hrá iný prím. 

Popredné automobilky začínajú medzičasom organizovať akési vlastné firemné autosalóny, kde sa lepšie upriamí pozornosť a novinka sa nestratí medzi záplavou tých iných. Čuduj sa však svetu, tento trend začína doliehať aj na ženevský autosalón, kde najmä zainteresovaní vedia vycítiť, že klasickým veľtrhom prikladajú výrobcovia čoraz menší dôraz. Zo stánkov sa vytrácajú hostesky, dôležité novinky a vy neraz cítite, že sú značky, ktoré berú už aj tú Ženeve len ako povinnú jazdu, no svoje aktivity upriamujú do vlastného typu prezentácie niekedy pred či po autosalóne. V každom prípade, toto je môj výber toho naj 🙂

 

 

V zmysle abecedného poradia začínam s Audi, ktorého stánok vo mne vzbudil zmiešané pocity. Na jednú stranu oceňujem veľmi pekne nadizajnovanú sekciu RS-kových modelov, na druhú stranu som okolo novej A6-ky čakal väčšie teatro, najmä ak je to najdôležitejšia novinka z Ingolstadtu. Navyše, už nejdem ani hovoriť o tom, že ani tentokrát sme neuvideli konečne sériové modely Q6 či Q8, a teda ďalší rok prešiel a my sme sa dočkali maximálne len ďalšieho konceptu e-tron.

Popri A7-čke, ktorá ma fakt dostala, mi nová A6-ka akosi nesadla. Nejdem hovoriť, že je škaredá, to rozhodne nie, no nová generácia ma nezaujala ani naživo a po boku väčších noviniek mi príde najmenej atraktívna. Jednoducho, akoby som to auto už videl, čo si ostatne najmä pri pohľade z profilu povie asi každý. Navyše, interiér je do bodky zhodný s tým v A7-čke, čo nekritizujem a nepovažujem ani za mínus, avšak tiež to len utvrdzuje môj názor, že A6-ka ma osobne ničím neprekvapila. V každom prípade, podrobnosti nájdeš tu.

 

 

Obdobné pocity som zažil v stánku BMW. Úprimne, síce dám prednosť inému modelu, najviac ma zaujala nová X4-ka, ktorá vyzerá naživo neskutočne príťažlivo, je zaujímavejšia, priestrannejšia a vzhľadom k nedávnemu testu X3-ky netajím svoje veľké očakávania po jazdeckej stránke. Viac info tu. Avšak, na tak veľkú značku, najmä prémiovú, mi príde jedna zásadná novinka málo, obzvlášť na Ženevu.

Áno, pri M5-ke som slintal, rovnako ma zaujala M2-ka Black Shadow či všakovaké edície a verzie starších modelov, no po dôležitých novinkách zľahla zem. M8 Gran Coupé vyzerá naživo famózne, no je to len ďalší koncept… Navyše, súdiac podľa nepriehľadných okien i bez interiéru. Mám pocit, že BMW tiež len predstavuje koncept za konceptom, no sériových modelov akosi nie to… Chvíľu som bol v tom, že možno už uvidíme aspoň predobraz novej trojky, no skutočnosť, že sme sa opät nedočkali ani len finálneho znovuzrodenia radu 8, ma sklamala. Žiaľ, ak BMW za avizovanú modelovú ofenzívou považuje odhalenie jediného nového modelu (navyše X4 je “len” iný karosársky variant X3-ky), tak ich aktivitu na udalosti roka nezachráni ani koncept, i keď patrí medzi tie najlepšie v Palexpe.

 

 

Taký Hyundai to naopak opäť rozbalil. V rozsiahlom stánku nájdeme bohato zastúpené najnovšie počiny, okrem toho spoznávame dve ďalšie novinky. Prvou z nich je plne elektrická Kona Electric. Jej posolstvom je za relatívne dostupnú cenu ponúknuť dizajnovo zaujímavý crossover s elektrickým dojazdom viac než 400 kilometrov. Druhým dôležitým odhalením je nové Santa Fe. Ide o ďalší jasný náznak toho, že Kórejci sa snažia upevniť si čoraz lepšiu pozíciu najmä na európskom trhu. Atraktívne navrhnuté SUV s luxusným interiérom a paletou troch motorov s výkonom od 185 po 235 koní určite zamieša karty v danom segmente.

 

 

Presne rok na to, čo som slintal nad konceptom elektrického crossovera od značky Jaguar, sa ukazuje sériovka. I-Pace dostal dva elektromotory, každý teda na inej náprave. Kombinovaný výkon hovorí o sile 294 kW / 400 koní a 696 N.m, čo vo výsledku zaručuje akceleráciu na stovku za 4,8 sekundy. Základom platformy sú uprostred náprav umiestnené lithium-ionové akumulátory s kapacitou 90 kWh, čo v zmysle nového meracieho cyklu WLTP obnáša reálny dojazd až 480 kilometrov na jedno nabitie. V prípade rýchlo-nabíjacích staníc je možné batérie dobiť na 80 % len za 45 minút, pričom 15-minútové nabíjanie zarúči dojazd približne 100 kilometrov. Myslím, že toto je jeden z prvých zváženia hodných elektromobilov na scéne.

 

 

Stánok Lamborghini sa pochopiteľne nesie v znamení nového SUV. Urus mi však veľa nehovorí a ostatne, v tejto chvíli nepredstavuje takú novinku akou je Huracán Spyder Performante. Odľahčenej a výkonnejšej verzie sa dočkal i otvorený variant, svedkami sme teda 5,2-litrovej V10-ky s výkonom 471 kW / 640 koní, vďaka čomu vystrelí najmenší model od Lamba na stovku za 3,1 sekundy, na dvestovke je za 9,3 sekundy a uháňať vie rýchlosťou až 325 km/h. Na záver váha – 1507 kilogramov.

 

 

V stánku Mazda ma očaril extrémne pôvabný koncept Vision Coupé, ktorý patrí medzi to najkrajšie v Palexpe. Samozrejme, je jasné, že z tohto počinu nevzíde žiadna sériovka, Japonci len naznačujú svoje budúce dizajnové smerovanie. Majestátne 4-dverové kupé sa pýši dlhou kapotou, úzkymi svetlami, do ktorých zasahuje masívna maska. Pompézne tvary umocňujú obrovské kolesá a nízka silueta strechy.

 

 

Chvalabohu, že Mercedes-Benz si naďalej ctí autosalón týchto rozmerov. Ak ma začnete obviňovať zo zapredanosti a náklonnosti k tejto značke, zadržte, spomeniem nespochybniteľné fakty – rozhodne najväčší stánok v Palexpe, najprepracovanejšie kulisy (dizajn, obrazovky, kaviareň atď.) najveľkolepejšia úvodná prezentácia, najviac vystavených kúskov a samotných premiér, a v neposlednom rade stanovištia, kde je možné hodiť reč s vývojármi, dizajnérmi a vyskúšať tak napríklad revolučný infotainment Mercedes-Benz User Experience, ktorý nemá v sériových autách obdoby.

Áno, práve nová generácia triedy A vo mne vzbudila veľké ovácie. Nemyslím tým teraz samotný dizajn, viac miesta vo vnútri, ale hlavne multimediálne prostredie, ktoré Mercedes-Benz právom veľkodušne ospevuje. Na nový MBUX by bol hodný osobitný článok či video, takže teraz len v skratke napíšem len to, že v Stuttgarte pochopili, že auto sa má prispôsobiť vodičovi a nie vodič autu, a presne to je ten najhlavnejší prínos, ktorý MBUX prináša. Dokážem vám to v domácom teste.

 

 

Ako som si už za ostatné roky zvykol, vybrať z “hviezdneho” stánku najväčší highlight je nemožné. Od novej triedy A, facelift triedy C, cez nové CLS, vynovený S-kový Mercedes-Maybach, úplne nové hybridy, famózne AMG G 63, až po najväčšiu pecku – “GT 4-Door Coupé”.

Komunikáciu tohto názvu trochu nechápem, keďže v skutočnosti ide o 5-dverový liftback, nič to však nemení na veci, že ide o jeden z najúchvatnejších automobilov na autosalóne. Osobne som sa zatiaľ nestotožnil so stredovým tunelom, ktorý dostal vskutku netypicky (až trochu gýčovo) vyzerajúce tlačidla, vzhľadom k tomu, že exempláre neboli naštartované, ich funkcionalitu vyskúšam neskôr. Tak či onak, je málo vozidiel, ktoré tak vyrážajú dych a vyžarujú takú auru. Navyše cítiť, že toto je viac AMG než MB, a to jasne naznačuje, že nebude veľmi liezť do kapusty CLS.

 

 

Príjemne ma prekvapil Peugeot, ktorý pekne vyhrotil novú 508-čku. Na pohľad veľmi vydarený 5-dverový liftback, ktorý sa však pýši na mňa až moc futuristickým a športovým interiérom. Najmä, ak pod kapotou nájdeme len motory v rozpätí od 1.5 po 2 litre s maximálnym výkonom 169 kW.

O to viac si cením Porsche, ktoré ako jedno z mála vie stále robiť autá pre pravých pôžitkárov. Dôkazom toho je faceliftovaný model 911 GT3 RS. V skratke, 4-litrový atmosféricky šesťvalec s výkonom 383 kW / 520 koní a obmedzovačom na úrovni 9000 ot./min. Výhradne na zadné kolesa posiela porciu sily 7-stupňová dvojspojková prevodovka. Hmotnosť modelu RS je len 1430 kilogramov, cenové relácie začínajú na čiastke 195-tisíc €. Jednoducho, toto je jedno z najlepších rýdzo šoférskych áut na trhu a práve toto auto by som chcel v mojej vysnenej garáži! Nádhera ?

 

 

Pravdepodobne tá najväčšia pecka v Palexpe prichádza z Chorvátska. Áno, vo veci je Rimac, ktorý nám servíruje druhú generáciu svojho športiaka pod označením C_Two. Ten vychádza dizajnovo z predošlého počinu Concept One, nadobúda však prepracovanejší a modernejší dizajn. Podstatou je štvorica elektromotorov, ktoré sú umiestnené na každom kolese. Výsledný výkon predstavuje 1408 kW / 1914 koní a až 2300 N.m.

Nielen preto, ale i vďaka netypickej konštrukcii má vozidlo až 4 prevodovky – dve dvojstupňové vzadu a dve jednostupňové vpredu. Novinka dokáže prekonať hranicu 100 km/h za 1,97 sekundy, na 300-ke je len za 11,8 sekundy, no a maximálna rýchlosť je 412 km/h. 120 kWh batérie údajne zaručia 650-kilometrový dojazd. Kde sa hrabe Tesla Roadster, ktorého sa dočkáme minimálne tak o 2-3 roky? 🙂

 

 

Na záver vyberám Seat, teda Cupru. To, že Cupra sa osamostatnila už viete a v Ženeve je táto zmena zrejmá. Okrem plejády športových modelov a 300-koňovej Cupry Ateca sa však zamerajme na koncept e-Racer. Dizajnovo mimoriadne príťažlivý počin zastupuje elektrické pretekanie budúcnosti. Čisto elektricky pohon, ktorý je postavený na štvorici elektromotorov, zaručuje výkon 300 kW, avšak krátkodobo sa vie porcia sily navýšiť až na úroveň 500 kW, teda 680 koní. Pretekársky koncept vystrelí na stovku za 3,2 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 270 km/h. Otázkou je, ako budú vyzerať preteky vozidiel tohto druhu, najmä po stránke dopĺňania “paliva” v boxoch.

 


 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *