Carsharing sa stáva čoraz väčším fenoménom veľkých miest. Platí to aj u nás?

Audi radikálne mení označenie verzií. Je absurdné, avšak na druhú stranu pochopiteľné. Prečo?
Jubilejná MB Tour 2017 spojila hviezdne tátoše s krásami Slovenska a nezabudnuteľnou atmosférou

Asi nikoho neprekvapím ak napíšem, že automobilový trh je presýtený a cesty preplnené. Nemožno sa preto čudovať faktu, že najmä vo veľkých metropolách úrady apelujú na využívanie hromadnej dopravy či alternatívnych možností. Jednou z nich, a to najmä v posledných rokoch, je čoraz známejší pojem carsharing, čiže v rodnej reči zdieľanie automobilov. Áno, v naších končinách vskutku neznámá, no vo vyspelých svetových metropolách dlho fungujúca vec. O čo teda ide? V skratke, carsharing vám umožňuje vybrať si správne vozidlo pre akýkoľvek druh jazdy. Navyše, žiadne vozidlo vlastniť nemusíte, avšak, stále nejaké po ruke máte.

Faktom je, že za normálnych okolností v priemere každé súkromné auto absolvuje za deň len niekoľko desiatok kilometrov, inými slovami, v priemere sa drvivú väčšiu dňa nepoužíva – štúdie ukazujú, že napríklad takí Nemci používajú svoje auto v priemere 1,5 hodiny denne. Ba čo viac, nemalé percento ľudí vlastní motorové vozidlo len pre prípad akejsi núdzovej potreby. To pochopiteľne nie je bohvie čo po stránke efektívnosti, či už ide o využívanie vozidla samotného alebo verejného priestoru, kde stojí v čase nečinnosti. Práve carsharing sa snaží tento problém efektívne eliminovať. Ako? Užívateľom totiž ponúka širokú škálu vozidiel rôzneho druhu, a to bez toho, aby ste niektoré z nich museli vlastniť, teda kupovať.

 

 

Jednoducho prídete na vyhradené miesta, ktorými je zväčša posiate celé mesto (napríklad Paríž) a v ľubovoľnom čase si vyzdvihnete vozidlo. Samozrejme, automobil si môžete rezervovať vopred, čiže dohodnúť typ či čas vyzdvihnutia. Po tom, ako využijete jeho služby, vozidlo vrátite na jedno zo stanovíšť, čím sa stáva daný automobil opätovne voľným. Vec vybavená! Za túto službu zaplatíte na mieste alebo pomocou faktúry – najmä v mestách, kde carsharing fičí dlhodobo funguje vyplácanie na báze mesačného poplatku, alebo ak chcete paušálu (berie do úvahy počet hodín/odjazdených km). Náklady na poistné či pohonné hmoty sú zahrnuté do sadzieb.

 
Takže, v jednoduchosti, aké sú výhody carsharingu?

Užívateľ:
– nerieši údržbu, čistenie, prihlasovanie, poistky
– má k dispozícii vozidlo, žiadne však nemusí vlastniť
– má k dispozícií rožne typy vozidiel – malé/veľké, úžitkové/luxusne/športové
– má možnosť vyskúšať (dlhodobo) nový automobil

Automobilka:
– propaguje svoje nové modely
– poskytuje vozidlá, ktoré sa ťažšie predávajú

Mesto:
– prichádza o značnú časť vozidiel v centre
– získava viac voľných parkovacích miest
– sa stáva dostupnejším v prípade potreby
– zlepšuje svoje životné prostredie

 

Ak ste sa dostali až tu, pravdepodobne vás zaujíma, či niečo takéto existuje aj u nás. Nie, služby ako DriveNow či Car2Go u nás nenájdete, no i napriek tomu carsharing začína vystrkovať rožky už aj na Slovensku.

Ako prvé asi každého napadne nedávno spustený projekt up! city v Bratislave, teda carsharing pod záštitou Volkswagen Slovakia (a ďalších). Jeho biznis model vsádza na vyhradené miesto pred Starou tržnicou v centre, kde je k dispozícií 7 elektromobilov Volkswagen e-up! Tie môžete v zmysle podmienok a cenníka využiť na presun po meste za akýmkoľvek účelom, siahnuť však užívateľ môže aj po obhliadke hlavného mesta na základe preddefinovaných trás v navigácií. Hlavou cieľovou skupinou sú tak zákazníci, ktorí potrebujú krátkodobý prenájom na deň či pár hodín.

 

 

S mestským elektromobilom sa však na lyžovačku do Vysokých Tatier nedostanete, preto je dobré spomenúť aj ďalší nový projekt – Carrivederci. Ich biznis model je podstatne odlišný, nakoľko táto spoločnosť nedisponuje vlastnou flotilou vozidiel. Namiesto kupovania nových automobilov, a teda zbytočného ďalšieho plnenia mestských parkovísk, spoločnosť využíva zdroje, ktoré už existujú. Ako to celé funguje? Laicky povedané, Carrivederci je akýsi airbnb na kolesách – majiteľ svoj momentálne nevyužívaný automobil ponúkne užívateľovi, ktorý ho v danom momente potrebuje, a teda vie využiť. Na jednu stranu tak ide o podnikateľskú činnosť pre majiteľa vozidla, nakoľko na svojom vozidle vie zarobiť, zároveň na strane druhej ide o príležitosť pre užívateľa využiť služby ideálneho vozidla, aké práve potrebuje. Ponuka vozidiel pritom ráta s rôznymi typmi vozidiel – od mestských presúvadiel, cez úsporné rodinné kombi až po luxusné či športové modely.

Celý proces je pritom veľmi jednoduchý – prostredníctvom webovej aplikácie s databázou vozidiel si užívateľ vyberie a rezervuje (tým pádom automaticky i zloží zálohu, ktorú si určí majiteľ auta, minimálne však 100 €) auto aké potrebuje. Následne dôjde k stretnutiu s majiteľom, obhliadke vozidla, kontrole dokladov, no a napokon užívateľ dostane kľúč a odchádza. Majiteľ vozidla si sám určuje cenu za prenájom a zároveň vie určiť miesto odovzdania/prebratia, maximálny nájazd kilometrov či iné podmienky. Carrivederci je teda prvý slovenský peer to peer carsharing, navyše, ide o čisto slovenskú spoločnosť, za ktorou nestojí žiadna automobilka. Jej podstatou je informovať o aktuálnych automobiloch v ponuke a preverovať všetkých registrovaných majiteľov a užívateľov. Okrem toho, zároveň zabezpečuje poistenie počas prenájmu či asistenčnú a odťahovú službu 24/7 v rámci celej Európy. Nuž, pekný koncept, nemyslíte? 🙂

2 Comments

  1. Mikael píše:

    Hlavne sa čím ďalej väčšou srandou stáva predávať carsharingové autá na bazárovom trhu. Autá, ktoré sa tvária ako luxusné, ale okrem celého radu kozmetických vád majú občas aj celkom podstatné vady na motore a technickom ústrojenstve. Než toto, tak si radšej kúpiť krokomer a chodiť pešo. Rovnako to všade odporúčajú viď http://www.mibandshop.sk/blog/pravidelnou-chodzou-k-optimalnemu-zdraviu–aneb-vyberame-naramkovy-krokomer/ 🙂

  2. Farmarka píše:

    Do miest je tento trend asi v pohode, ale na dedine ťažko. Holt tu býva ešte stále ľudí, ktorí auto potrebujú denne a kedy oni chcú, a nie keď je to auto k dispozícii. Neviem si predstaviť, že volám do predajne krmív z https://www.energyshobby.sk/ že sa k nim dostavíte, ale až budem mať auto voľné na požičanie. : D To by som snáď radšej požičala auto u suseda a došla si pre to sama hneď. Takto jednoducho nie.

Napísať odpoveď pre Farmarka Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *