Koniec dieselov? Nové 5-kové bavoráky s naftovými motormi hovoria jednoznačné nie!

Nová M5-ka je famózny stroj, ešte väčší zážitok som však v Portoroži zažil v i8-čke bez strechy
3. júna 2018
Kráska a elegán. Nové Audi A6 a A7 sú výborné autá, majú však jednu spoločnú chybu
14. októbra 2018

Automobilový priemysel sa vzhľadom k posledným normám, reguláciám či smerniciam, snaží musí snažiť produkovať čoraz ekologickejšie a úspornejšie modely. Svedkami sme tak elektromobilov, hybridov a iných alternatívnych pohonov, ktoré chcú spasiť svet. Kapitolou samou o sebe sú dieselové motory, ktoré viacerí po vyvrcholení Dieselgatu začali odsudzovať, považovať za niečo zlé, neefektívne a najmä v Európe panujú názory hovoriace o ich konci.

To, že táto “eko lobby” má neraz ďaleko od pravdy som naznačil už dávnejšie, tentokrát sa na vec pozrieme trochu praktickejšie. Do rúk sa mi totiž dostalo novučičké BMW radu 5, ktoré som mal možnosť vyskúšať dokonca v dvoch vcelku odlišných naftových verziách. Modely 520d a 540d mi pritom jasne naznačili, že koniec naftových motorov rozhodne tak skoro nenastane. Prečo?

 

 

7. generáciu 5-kového BMW som už mal tú česť vyskúšať na dynamickej prezentácii v Lisabone, po domácich testoch si teda  zhrňme G30-ku podrobnejšie. Hneď v úvode dávam palec hore za dizajn, nakoľko i v prípade testovaného 520d s minimom príplatkovej výbavy vyzerá exteriér veľmi atraktívne a vyvážene. Aj bez M paketu a “len” s 18″ diskami pôsobí 5-ka proporčne naozaj výborne – nič jej nechýba ani neodstáva. Ba čo viac, s koeficientom odporu vzduchu len 0,22 ide o rekord v triede.

Ako je už posledné roky zvykom, so svetlami prepojené ľadvinky disponujú aktívnymi klapkami a nárazníky majú plne funkčné otvory na privádzanie, respektíve odvádzanie vzduchu. Apropo výfuky – cením, že BMW vztyčuje prostredník normám a aj vo verzii so základným naftovoým motorom a bez akýchkoľvek športových paketov sa 5-ka hrdí dvojicou reálnych koncoviek výfukov. Klobúk dole!

540d-čko na 19″ kolesách a za prítomnosti športového balíka vyzerá ešte dynamickejšie, v neposlednom rade k pochvale slúžia čierne lišty, ktoré vedia exteriér parádne doladiť. Samozrejme, hriechom by bolo nespomenúť špičkovú full-LED technológiu BMW Selective Beam – nielen že prikladajú ruku k dielu po vizuálnej stránke, ale zároveň sa svojou funkcionalitou radia medzi úplnú špičku v segmente.

 

 

Pochvalné je, že ako exteriér, tak i interiér vyzerá v základných vyhotoveniach tiež veľmi obstojne, dovolím si tvrdiť, že obstojnejšie ako také E-čko v obdobnej výbave. Toto 520d-čko už síce disponuje výborným 10,25″ displejom infotainmentu iDrive, nemá však plne digitálne budíky ani dotykový panel klimatizácie, no napriek tomu palubná doska vyzerá super a nemožno povedať, že by jej niečo vyslovene chýbalo.

Ako sme si u BMW už zvykli, posed za volantom je značne športovejší – predné sedadlá sú ukotvené naozaj nízko, sedák s operadlom zoviera uhol pripomínajúci kolísku a bočné vedenie i v prípade základných exemplárov ponúka super držanie tela. Vyšším osobám však môže vadiť stredová konzola, ktorá miestami zavadzia kolenám.

Skrz komfortné sedadlá, ktoré sú na šírku vskutku široké je vzadu na nohy o čosi menej priestoru než v takom E-čku, vyzdvihnúť však treba relatívne dlhé sedáky. Batožinový priestor sedanu ponúka dostatočných 530 litrov, mínusom však je úzky batožinový priestor.

 

 

Už tradične je stredový tunel natočený na vodiča, vynovený volant ponúka hrubý veniec, pričom použité materiály a ich vzájomne zapracovanie je na skutočne vysokej úrovni. 540d-čko so snehobielou kožou, balíkom M a podstatne bohatšou výbavou (digitálne budíky, ovládanie gestami, parfum či audio Harman/Kardon) však jasne naznačuje, ako ďaleko sa dá zájsť, keď nemá človek hlboko do vrecka. Rozdiely síce badať len v detailoch, farbách či použitých materiáloch, výsledok však hrá na podstatne exkluzívnejšiu nôtu.

Touring ponúka batožinový priestor o veľkosti 570 (po sklopení sedadiel 1700) litrov. To nie je v rámci triedy nič rekordné (E-čko má až o 100 l viac), aj napriek tomu ide o rekordne veľký kufor v histórií 5-kového radu. Vyzdvihnúť však treba dlhoročnú prednosť kombíkov od BMW – možnosť otvorenia len okna, namiesto celých piatých dverí. 

 

 

Podstatou verzie 520d je dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 140 kW / 190 koní a krútiacim momentom až 400 N.m. Ešte predtým, ako začneš písať komentár, že v takomto aute má byť šesťvalec, tak zadrž! Áno, šesťvalec je šesťvalec, obzvlášť v BMW, má to však dve “ale”. Ako prvé, 52 % predaných predošlých 5-iek bolo štvorvalcových, čo jasne hovorí o tom, že automobilky nerobia marketing podľa krčmových či fejsbukových rečí, ale reálneho dopytu.

Po druhé, úprimne, lepšie odhlučnený a tak famózne kultivovaný naftový dvojliter som ešte nezažil. Či za studena alebo v rýchlosti na diaľnici, chod motora je na pomery štvorvalcov naozaj parádny. Pochopiteľne, 20d nie je žiadny trhač asfaltu, v prípade vyhotovenia sDrive s výhradne zadným pohonom si však vodič vie veľmi slušne zajazdiť, navyše, stovka za 7,5 sekundy v prípade najzákladnejšej motorizácie nie je vôbec, ale vôbec zlý údaj. Čekuj. 👇

 

YouTube_Subscribe

 

Ako už tušíš, 540d je už trošku iná káva. Pod modrastou kapotou tróni dobre známy a toľko ospevovaný naftový 3-litrový radový šesťvalec s výkonom 235 kW / 320 koní a 640 N.m. Aj vďaka pohonu xDrive a perfektnej, dovolím si tvrdiť bezkonkurenčnej 8-stupňovej prevodovke ZF dokáže kombi akcelerovať na stovku už za 4,9 sekundy a i dvojnásobná rýchlosť  sa na tachometri ukáže rýchlejšie, než by ste čakali. Veď sledujte. 👇

 

YouTube_Subscribe

 

Je to však diesel, kde je teda problém? Iste, benzín je benzín, o tom pokoj, ale s rukou na srdci môžem povedať, že naftový šesťvalec patrí do 5-ky azda viac ako ryba do vody, ba čo viac, veľmi pozitívne prekvapil aj základný štvorvalec. Oba motory s prehľadom spĺňajú posledné emisné normy, dokonca ak by sme si rozmenili na drobné ich produkciu CO2, NOx či pevných častíc, neraz by ostali zahanbené aj niektoré benzínové jednotky.

Ich obrovským benefitom je navyše celkové nastavenie – či už kultivovanosť, odhlučnenie alebo nástup sily. Čerešničkou na torte je spotreba – s modelom 520d vo verzii EfficientDynamics viete s prehľadom jazdiť dlhodobo za 5 litrov, s variantom 40d pri pokojnejšej jazde v priemere za tých 6 litrov! To sú údaje, za aké by sa nemuseli hanbiť mestské hatchbacky, nie takmer 2-tonové vozy vyššej stredne triedy.

 

 

540d xDrive vie na diaľnici konzumovať menej než 6 litrov nafty, ponúka neskutočnú pohodu a komfort na palube a v momente, keď to potrebujete, zošliapnutím pravého pedála sa rozbehnete sťa parník. Motor v bežnej prevádzke prakticky nepočujete, v interiéri by ste hľadali vibrácie tiež len ťažko a navyše, v spolupráci s tradične tuhým a presným riadením či výborne naladeným a dobre čitateľným podvozkom si užijete povestnú radosť z jazdy. Plnými dúškami! A nevyžmýkate s tým rodinný rozpočet.

Summa summarum, či sa to niekomu páči alebo nie, naftové motory od BMW sú dôkazom toho, že koniec dieselov sa nekoná a ani dlho ešte konať nebude. Nepochybne, teritórom týchto verzií sú hlavne diaľnice. Pravdou je, že v menších triedách je vyraďovanie dieslov veľmi trendy a v konečnom dôsledku je to aj pochopiteľne, vo vodách vyšších segmentoch ale umieračík dieselom chvalabohu zďaleka nezvoní. 🙏



vyvážený dizajn
presné riadenie
plejáda technológii
veľmi dobré odhlučnenie
perfektná prevodovka

520d sDrive:
výzor interiéru v základe
kultivovanosť štvorvalca
fun factor verzie sDrive
príjemná spotreba

540d xDrive Touring:
dvojité veko kufra
perfektný podvozok
silný, pružný a kultivovaný motor
vynikajúce jazdné vlastnosti
výborná spotreba




základná cena
priemerný priestor vzadu

520d sDrive:
tuhší základný podvozok
úzky batožinový priestor

540d xDrive Touring:
cena príplatkov
priemerná veľkosť kufra
 
 
 
 
 
 
 
 



Technická špecifikácia 520d sDrive

Verzia BMW 520d sDrive EfficientDynamics
Motor preplňovaný diesel, 2.0 R4
Výkon 140 kW / 190 koní (4 000 ot./min)
Krútiaci moment 400 N.m (1 750 – 2 500 ot./min)
Pohon pohon zadných kolies
Prevodovka 8-stupňová automatická prevodovka ZF
Akcelerácia 0-100 km/h 7,5 sekundy
Maximálna rýchlosť 235 km/h
Priemerná spotreba 5,0 l/100 km*
Objem nádrže 62 litrov
Objem kufra 530 litrov
Hmotnosť 1 635 kilogramov
Rozmery 4 936 x 1 868 x 1 479 milimetrov
Disky 18-palcové
Základná cena od 47 350 €
Základná cena verzie od 52 200 €
Cena testovaného modelu 62 380 €

* Nameraná počas testu pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkach.


Technická špecifikácia 540d xDrive Touring

Verzia BMW 540d xDrive Touring
Motor preplňovaný diesel, 3.0 R6
Výkon 235 kW / 320 koní (4 400 ot./min)
Krútiaci moment 680 N.m (1 750 – 2 250 ot./min)
Pohon pohon všetkých kolies xDrive
Prevodovka 8-stupňová automatická prevodovka ZF
Akcelerácia 0-100 km/h 4,9 sekundy
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Priemerná spotreba 6,1 l/100 km*
Objem nádrže 66 litrov
Objem kufra 570 / 1700 litrov
Hmotnosť 1 925 kilogramov
Rozmery 4 942 x 1 868 x 1 464 milimetrov
Disky 19-palcové
Základná cena od 53 200 €
Základná cena verzie od 70 150 €
Cena testovaného modelu 100 357 €

* Nameraná počas testu pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkach.


1 Comment

  1. Anton píše:

    Výborná recenzia. Škoda, že sa 5ka nedočkala riadneho videotestu. Ale mal by som otázku. Máš skúsenosti s oboma jednotkami. Ktoru motorizaciu by si vybral 540d alebo 540i? Ten benzínový 6valec všade chvália. No ani diesel mi po prečítaní tvojho článku nepripadá ako zlá voľba. Mám záujem o touring verzie. Jazdím väčšinou mesto a okresky. Samozrejme aj diaľnice e nie príliš často. Ročný nájazd km mám okolo +-30000. Dik za odpoveď. Nech sa darí.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *