Druhá generácia radu 1 nebola v očiach verejnosti prijatá priam najlepšie, za čo mohol pomerne svojsky navrhnutý exteriér. Inými slovami, predok bol akýsi škuľavý, zatiaľ čo v rohoch zadnej časti si miesto našli tiež na pomery BMW netradične tvarované svetlá. Ono, nemožno povedať, že jednotka bola zlá, škaredá či neúspešná, dizajnovo však veľmi do portfólia nezapadla. Začiatkom roku 2015 ale prišiel na rad polčas jedného životného cyklu, čiže očakávaný facelift a s ním už aj na pohľad zásadné zmeny. Teda, žiadne radikálne experimenty alá francúzske rýchlokvasky to neboli, Mníchovčania ale hŕstkou optických zmien 1-kový bavorák citeľne oživili a dopriali mu podstatne väčšiu atraktívnosť. Tak by som mohol v skratke charakterizovať onen facelift, v tomto momente je ale podstatnejšie niečo iné. Mne sa do rúk dostal totiž kúsok, ktorý nielenže poukazuje na nedávnu modernizáciu, ale mimoriadne nenápadne šepká, že na vrchole v ponuke nastali zmeny, ktoré si zaslúžia pozornosť. Nebojte sa, downsizing to chvalabohu v tomto prípade nie je! Zabudnite však na niekdajší model M135i a v duchu súčasných nomenklatúrnych zmien privítajte úplne nové M140i-čko. To stavia na filozofii “predchodcu”, naďalej teda okolie klame telom, avšak medzičasom sa ešte viac priblížilo k špičkovej M2-ke, no a to naznačuje veľké veci…
Ako ste už iste pochopili, pointou verzie M140i je jej úplne nový 3-litrový radový šesťvalec preplňovaný špecifickým twin-scroll turbodúchadlom. Predošlých 2 979 cm³ z M135i-čka vzrástlo na 2 998 cm³, pribudlo 10 kW a 50 N.m a zároveň došlo k renomovanému oceneniu za jeden z najlepších agregátov za tento rok. Výsledný výkon 250 kW / 340 koní a 500 N.m hovorí za všetko, bavíme sa totiž o hodnote, akou sa pýšila minulá generácia plnohodnotného emka, teda 1 M. Navyše, podotknúť treba, že ide o jediný hot-hatch na trhu, ktorý poháňa šesťvalec, čím sa unikátnosť tohto modelu len umocňuje. Papier však znesie všetko, aká je realita? Nuž, asi nikoho neprekvapím tým, že tomuto šesťvalcu niet skutočne čo vytknúť. Vďaka dvojkomorovému turbodúchadlu prakticky zaniká turbo-diera, motor tak ťahá takmer lineárne už od nízkych otáčok. Maximálny krútiaci moment je pritom k dispozícii už od 1 250 otáčok, ako doma sa ale táto jednotka cíti najmä v spektre 2 500 – 5 000 ot./min. A že je otáčkomer ciachovaný len do 7 000? Výrazne za 7-čku sa dostanete prakticky vždy, a to bez akýchkoľvek ostychov.
M140i s xDrivom vystrelí na stovku za 4,4 sekundy (žiaľ, potrebuje k tomu aj tretí stupeň), auto však ťahá neúprosne a takmer rovnomerne stále ďalej, vyzdvihnúť pritom treba, že nemáte absolútne pocit, že sa motor trápi. Prítomnosť šesťvalca okamžite prezradí aj charakteristická zvuková kulisa. Tá nie je síce naladená tak hlučne a agresívne ako v prípade RS3 či A45, z jej zvuku ale cítiť tú “nefalšovanú sýtosť”, jednoducho objem. Na umelé a neprirodzené tóny teda zabudnite. A spotreba? Ak veľmi chcete, dáte pod 8 litrov, lenže vy chcete niečo iné, čiže povedzme tých trinásť, štrnásť… V priemere sa tak budete zväčša krútiť okolo 10 l/100 km, výhodou ale je, že 40i-čku stačí 95-oktánový benzín.
Mať v dnešnej dobe v kompaktnom aute nižšej strednej triedy šesťvalcový motor, to je skutočne husársky kúsok. I keď, áno, nemusíme si hovoriť, že čím väčší motor, tým lepšie, no je otázne, či má v tomto segmente až taký zmysel, respektíve, či je po ňom dopyt, keďže to spochybňuje skutočne plejáda konkurentov s menšími motormi, no o nič horšími parametrami. BMW však treba rozhodne poďakovať za tento počin, lebo jeho prítomnosťou trh len a len získava, a obdobne skvelými vlastnosťami by sa chcel pýšiť každý. M140i je však vskutku netypický model i svojím nastavením. Akoby ani v Mníchove úplne presne nevedeli, čo vlastné chcú. Na jednu stranu ho v plnom rozsahu nemôžeme považovať za plnohodnotné M-ko, čo v konečnom dôsledku naznačuje nielen označenie, ale aj správanie v limitných situáciach, na stranu druhú svojou drzosťou, surovosťou a športovosťou za M2-kou veruže veľa nezaostáva, čo je plus. Okrem toho, ako odznelo vo videu, ja osobne trochu bojujem s významom 5-dverovej karosérie. Automat schvaľujem všetkými desiatimi, xDrive by mi neprekážal tiež, ale toto auto funguje tak dobre, že je ho v “praktickejšej” karosérii doslova škoda. Inými slovami, M140i si viac zaslúži karosériu kupé, a teda ja by som dal prednosť M240i-čku. V každom prípade, odhliadnuc od karosárskeho variantu, ak zvažujete kúpu, poponáhľajte sa. Niečo mi totiž hovorí, že v budúcej generácii už šesť valcov pod kapotou nenájdete, no a to bude veľká škoda, lebo tým stratí táto pecka svoj povestný a nefalšovaný charakter. Mimochodom, ten ponúka BMW paradoxne lacnejšie ako konkurencia – viem, M140i nie je plnohodnotné M-ko, no jeho priamý najpriamejší rivali sú citeľne drahší i s menšími motormi. Viď špecifikácia nižšie.
Verzia | BMW M140i xDrive |
---|---|
Motor | preplňovaný benzín, 3.0 R6 |
Výkon | 250 kW / 340 koní (5 500 ot./min) |
Krútiaci moment | 500 N.m (1 520 – 4 500 ot./min) |
Pohon | pohon všetkých štyroch kolies (xDrive) |
Prevodovka | 8-stupňová automatická prevodovka ZF |
Akcelerácia 0-100 km/h | 4,4 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Priemerná spotreba | 10 l/100 km* |
Objem nádrže | 52 litrov |
Objem kufra | 360 / 1200 litrov |
Hmotnosť | 1 540 kilogramov |
Rozmery | 4 324 x 1 765 x 1 411 milimetrov |
Disky | 18-palcové |
Základná cena | od 21 500 € |
Základná cena verzie | od 45 950 € |
Cena testovaného modelu | 58 288 € |
* Nameraná počas testu pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkách.
3 Comments
viac kecov jak jazdy…
to si vystihol
raz ma kritizujú, že len jazdím a nič sa ľudia vo videu nedozvedia, potom že len kecám. ľudom nevyhovieš…