Ženeva 2019 mojimi očami? Plejáda nových Mercedesov, najdrahšie auto sveta a všade elektrina

Najluxusnejšie SUV planéty uzrelo svetlo sveta a Rolls-Royce ním opäť posúva hranice luxusu
Volkswagen na Slovensku spúšta registráciu na svoj revolučný elektromobil. Čo ID.3 ponúkne?

Rok s rokom sa stretol, a preto opäť nadišiel čas automobilového sviatku. Reč je o autosalóne v Ženeve, ktorý je odjakživa nasledovanejším motoristickým veľtrhom na svete a inak tomu nie je ani v prípade roku 2019, kedy sa brány veľkolepého výstaviska otvárajú už po 89. raz. Pravdou síce je, že posledné roky automobilové prehliadky zaznamenávajú stále väčší úpadok, no švajčiarske Palexpo sa naďalej teší obrovskému záujmu.

Dodať však treba, že už aj v Ženeve je z roka na rok cítiť, že v dnešnej rýchlej dobe sa význam autosalónov začína strácať. Dôkazom toho je nielen opäť väčšia absencia niektorých značiek – chýbal napríklad Ford, Hyundai, Land Rover či Volvo, ale aj menej veľkých premiér – veľa popredných značiek prechádza na osobitné predstavenia.

Noviniek, a teda dôvodov na návštevu je však naďalej neúrekom, preto som si túto automobilovú udalosť roka nenechal osobne ujsť. Priamo z veľkolepého Palexpa ti preto prinášam to najzaujímavejšie, kvôli čomu sa 89. ročník počas nasledujúcich dní – do 17. marca, oplatí navštíviť.
 

najvacsie pecky Autosalon Ženeva highlights

 
Na úvod treba napísať, že hneď v rámci prvého novinárskeho dňa došlo k zverejneniu výsledkov ankety Európske auto roka 2019, ktorým sa stal elektrický Jaguar I-Pace. Vôbec poprvýkrát pritom nastala situácia, kedy sa na prvom mieste ocitli s rovnakým počtom bodov dve novinky, keďže 250 bodov získalo od novinárov aj Alpine A110. Vzhľadom k počtu preferenčných hlasov však francúzsky športiak musel prenechať víťazstvo elektromobilu.

V zmysle abecedného poradia začnem v stánku Audi, kde ma však žiadna veľká novinka nečakala. Teda, ono počtom vystavených kusov ide o jeden z tých najväčších stánkov a ani o zaujímavé kúsky zďaleka núdza nie je, prakticky všetky vystavené sériové modely už ale poznáme. Naopak, nových konceptov so štyrmi kruhov je viac než dosť.

Odštartujem elektrickou štúdiou Q4 e-tron, ktorá nevyniká len veľmi atraktívnym dizajnom, ale aj zaujímavou technikou – 2 elektromotory s celkovým výkonom 225 kW /306 koní, akumulátory s kapacitou 82 kWh a dojazd 450 km. Viac sa dozvieš tu. Vďaka výraznému polepu mi následne do očí padal predobraz modelu e-tron Sportback. Vlani predstavený elektromobil tak už čoskoro príde v štýlovejšom balení.

Na záver nemôžem opomenúť koncept e-tron GT, ktorý považujem za najkrajší koncept v Palexpe. Štvordverový sedan rovnako poháňajú dva elektromotory, ich celkový výkon je však až 590 koní, vďaka čomu dokáže toto GT-čko akcelerovať na stovku za 3,5 sekundy. Všetky podrobnosti nájdeš v tomto článku.
 

 
V stánku BMW sú témou číslo jeden obličky, alebo teda ak chceš ľadvinky. Najnovšie prírastky z Mníchova totiž dostali značne väčšie predné masky, takže niektorí automobiloví priaznivci sú hore nohami. V rozsiahlom stánku môžeš vidieť úplne nový rad 8, a to či už kupé alebo kabriolet, najnovšiu generáciu radu 3 (374-koňové M340i zaujme extrémne nádherným konfigom, z ktorého som bol puf!), X5 či X7.

Svetovú výstavnú premiéru si však odkrúca faceliftovaný rad 7, kde je nárast veľkosti ľadviniek najviac badateľný. Úprimné povedané, naživo vyzerá sedmička spredu veľmi dobre a i keď je dvojica otvorov s aktívnymi klapkami naozaj veľká, luxusnej limuzíne dodáva dominantnosť. Osobne stretnutie tak zmiernilo obavy z prvotných fotiek a vo výsledku si dovolím prehlásiť, že aj napriek tomu, že si svet trochu zvyká, modernizáciu hodnotím kladne.

 

 
Najdrahším produkčným automobilom na autosalóne je 1500-koňové Bugatti La Voiture Noire. Ba čo viac, čierny hyperšport je vôbec tým najdrahším novým vozidlom na svete, keďže jeho cena je 16,7 milóna €. La Voiture Noire. Vo veci je odkaz na legendárny Type 57 SC Atlantic, v skutočnosti sa ale pozeráš na jednokusovú záležitosť, ktorá bola vyrobená na zákazku. To, pre koho, sa dozvieš v mojom nedávnom článku.

Stánok Ferrari sa nesie v znamení nového F8 Tributo. Nástupca 488 GTB je ľahší, silnejší a rýchlejší. O pohon sa stará preplňovaná V8-čka s výkonom 530 kW / 720 koní a 770 Nm, vďaka čomu dokáže novinka akcelerovať na stovku za 2,9 sekundy a uháňať maximálnou rýchlosťou až 340 km/h. Suchá hmotnosť superšportu je len 1 330 kilogramov
 

 
Súčasťou stánku Seat je aj podznačka Cupra, ktorá si pre potreby ženevského autosalónu priviezla jednu veľkú novinku. Tou je vôbec prvý vlastný model divízie. Nový Formentor oslavuje prvé narodeniny Cupry vo veľkom štýle, keďže športový crossover vyzerá naživo mimoriadne atraktívne, ako pritom automobilka tvrdí, SUV-kupé má nielen dynamicky vyzerať, ale má sa tak aj správať.

Formentor je zatiaľ prezentovaný ako koncept a tomu vraj zodpovedá aj pohon. Novinka má výkon 185 kW / 245 koní, ide pritom o plug-in hybrid. V kuloároch sa hovorí, že o pohon sa stará 1,5-litrové TS s výkonom 110 kW / 150 koní a elektromotor s výkonom 75 kW, Cupra je ale naďalej na parametre skúpa.

Čoraz viac sa hovorí o príchode 5-valcovej verzie, nad ktorou sa veľavravne pousmiali aj samotní ľudia okolo Cupry. Nechajme sa teda prekvapiť, v akých verziách sa Formentor ukáže v sériovej podobe, ktorá je vraj po optickej stránke totožná s konceptom.
 

 
Lamborghini sa na tohtoročnú Ženevu pripravilo vcelku veľkolepo. Okrem stále populárnejšieho SUV Urus či nedávno faceliftovaného desaťvalcového modelu Huracán EVO v stánku talianskeho výrobcu kraľoval krásny Avendator SVJ Roadster. Asi málokto by povedal, že dvanásťvalcová vlajková loď značky je tu už približne 10 rokov, a to, či už ide o dizajn alebo techniku. Jednoducho, Lambo si svojho kráľa naďalej vo veľkom vydržiava a okrem čoraz viac vyhroteného dizajnu nezabúda čarovať ani po stránke techniky.

Aventador SVJ totiž minulý rok stanovil rekord na Nürburgringu, a i keď ho medzičasom už prekonalo Porsche 911 GT2 RS, naďalej dávame klobúk dole. Treba si totiž uvedomiť, že ide o počin s konvenčným, rozumej nie elektrickým/hybridným pohonom, ba čo viac, bije mu atmosferické srdce, čo je v kontexte s dnešnou dobou jeden veľký pozor. Takže, keď uvidíš vystavené SVJ-čko v novej verzii Roadster, ktorú tiež poháňa 6,5-litrová V12-ka s výkonom 770 koní a 720 Nm, ostaneš rozhodne v úžase.
 

1500-koňový hyperšport Regera už má nejaký ten rôčik, presnejšie tri. Švédsky výrobca Koenigsegg sa ale v na veľtrhu pochválil naozaj unikátnym exemplárom, ktorý vyzerá síce úplne rovnako, no v skutočnosti je úplne iný ako všetky doteraz. Projekt nesúci príznačný názov Koenigsegg Naked Carbonje obrovskou pastvou pre oči, keďže jeho podstatou je karoséria, ktorej jednotlivé panely tvoria výhradne nahé uhlíkové vlákna bez priehľadného laku či povrchovej úpravy.

Firma tvrdí, že dokonca nepoužila ani ochrannú vrstvu epoxidu, povrch len ručne vyleštila. Zaujímavý je pritom samotný dotyk s karosériou, keďže tá je netypicky studená – prichádzaš do kontaktu priamo s uhlíkom. Okrem toho sa o ďalšiu senzáciu stará budúci hyperšport Jeskom, ktorým chce byť Koenigsegg prvým adeptom na prekonanie hranice 300 míľ za hodinu. Zabezpečiť to má 5-litrová V8-čka s výkonom 1 600 koní a 1 500 Nm.
 

 
Mazda do Ženevy priniesla hlavne novú 3-ku, ktorou minimálne po dizajnovej stránke vážne zamiešala karty medzi kompaktnými hatchbackmi. Novinka je však k dispozícii aj ako sedan, ktorý rovnako vyniká svojimi pútavými krivkami. V prípade prvého menovaného zaujme hlavne výrazný C-čkový stĺpik, ktorý bude síce negatívne ovplyvňovať výhľad z vozidla smerom vzad, po estetickej stránke dotvára veľmi príťažlivý vizuál.

V interiéri dominuje krásny minimalistický dizajn, zjednodušené ovládanie či širokouhlý 8,8″ displej dostupný už v štandarde. Rázvor karosérie narástol od 25 milimetrov, o čo sa mohla postarať aj prítomnosť jednoduchej zadnej nápravy. O pohon sa budú starať moderné štvorvalcové agregáty Skyactiv s objemom 1.5, 1.8 (diesel), 2.0 a 2.5 l. Prekvapením je úplne nový model CX-30, ktorý vypĺňa medzeru medzi CX-3 a CX-5, zdieľa pritom techniku s novou 3-kou.
 


 

Stalo sa už zvykom, že najprepracovanejšiu a najrozsiahlejšiu výstavu v Palexpe stvárňuje značka Mercedes-Benz – či už ide o samotné kulisy, stanovištia, kaviareň alebo počet premiér, respektíve spôsob, akým štýlom sú novinky s hviezdou v znaku prezentované. Ak by som rátal len triedu A a jej odvodené varianty, počet vystavených exemplárov je väčší ako počet všetkých vozidiel v stánkoch niektorých okolitých značiek.

Môže za to skutočnosť, že okrem triedy A hatchback je v Ženeve vystavené aj A-čko sedan, no hlavne si svetovú premiéru odkrúcajú nové generácie CLA a CLA Shooting Brake. V oboch prípadoch sme svedkami mimoriadne atraktívnych línii, nechýba bezkonkurenčný infotainment MBUX a v prípade verzie CLA 250 ani 225-koňový benzínový dvojliter. Viac tu.

Veľkou novinkou je GLE, ktoré spoznávame v športovej verzii Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ s 3-litrovým benzínovým šesťvalcom, ktorý dosahuje výkon 435 koní. Okrem masívneho bodykitu a moderného interiéru však nové GLE-čko vo všeobecnosti zaujme prekvapivým vnútorným priestorom, keďže nová generácia značne narástla. Čoraz viac sa začínam tešiť na domáci test nového GLE. 🙂
 

 
Ďalej si pozornosť zaslúži nové AMG GT R Roadster, teda 585-koňová exkluzivitka s plátenou strechou či plne elektrické EQC, ktoré je prvým sériovým elektromobilom nového radu EQ. Dva elektromotory dávajú dokopy 408 koní a 765 Nm, pričom akumulátory s kapacitou 80 kWh zabezpečujú dojazd 450 kilometrov. Podrobnosti zistíš v rozsiahlejšom článku.

V neposlednom rade spomeňme modernizované GLC, ktoré je jedným z najúspešnejších Mercedesov aj na našom trhu. Zmeny badať už na prvý pohľad hlavne vpredu, kde si miesto našli úplne nové svetlá či nárazník, do interiéru sa napokon nasťahoval revolučný infotainment MBUX s umelou inteligenciou. So stánkom Mercedes-Benz sa lúčim pri S 65 AMG Final Edition, ktorý zastupuje vôbec poslednú dvanásťvalcovú verziu v triede S. 🙁
 

 
Volvo budeš v Palexpe hľadať márne. Jeho obvyklé miesto už okupuje Mazda, absencia švédskej značky však nie je až taká jednoznačná. Uprostred výstavnej haly sa totiž v útrobách akejsi malej galérie nachádza Polestar, teda divízia Volva, ktorá si priniesla dva kusy nového modelu s poradovým číslom 2.

Pôvod a rukopis značky Volvo je badateľný už na prvý pohľad. Vozidlo s karosériou typu liftback dostalo oplastované blatníky, vyššiu svetlu výšku a mohutnejšie proporcie. Kokpit ide ruka v ruke s novinkami od Volva, nechýba preto veľmi čistý a minimalistický štýl. Posed je relatívne nízky, pričom vodiča doslova obopína vysoký stredový tunel a palubná doska. Centrom palubovky je voľne stojací displej s 11″ uhlopriečkou a moderným multimediálnym prostredím postaveným na Androide.

Asi nikoho neprekvapí, že 2-ku poháňa elektrický pohon. Konkrétne sú vo veci 2 elektromotory s celkovým výkonom až 300 kW / 408 koní a 660 Nm. Aj tu sa bavíme o pohone všetkých štyroch kolies, ktorý nie je navzájom prepojený. Podľa novej európskej metodiky WLTP by akumulátory o kapacite 78 kWh mali zabezpečiť dojazd na úrovni 500 km. Základná cena bude necelých 40-tisíc €, úvod predaja ale odštartuje edícia Launch Edition, ktorej cena bude presne 59 900 €.
 

 
Porsche nepochybne prezentuje predovšetkým novú 911-ku. 8-generácia ikonického športiaku je k videniu už aj v otvorenej verzii Cabriolet, ktorá zdieľa rovnakú motorickú techniku s kupé. Ako je zvykom, na prvý pohľad sa toho veľa nezmenilo, zmien je ale naozaj veľa.

Matrix-LED technológia dostala prepracovanejšiu grafiku a funkcionalitu, pričom samotný predok vozidla je až o 45 milimetrov širší ako doteraz. Z profilu vyznieva povestná línia, kde sa plus-mínus nič nemení, pozorné oko si však všimne kľučky dverí, ktoré sú viac skryté a zapustené do panelov dverí.

Vzadu zaujmú nielen vystupujúce a navzájom prepojené koncové LED-kové svetla, ale aj prepracovaný kryt motora či úplne iný tvar nárazníka. Nová 992 príde na trh v úvode v dvoch vyhotoveniach – Carrera S a Carrera 4S. Ich spoločným znakom je samozrejme v zadnej časti uložený preplňovaný šesťvalec (331 kW / 450 koní) a nová 8-stupňová dvojspojková prevodovka.

Verzia s výhradne zadným pohonom dokáže akcelerovať na stovku za 3,7 sekundy, zatiaľ čo vyhotovenie Carrera 4S s pohonom všetkých štyroch kolies vyšprintuje z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 3,6 sekundy. Ani v tomto prípade však nebude chýbať paket Sport Chrono, ktorý tieto časy dokáže stlačiť ešte o 0,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch cez 300 km/h – 4S-ko vie uháňať rýchlosťou 306 km/h, zatiaľ čo S až 308 km/h.
 

 
Ženevský autosalón je významný aj pre Francúzov, nakoľko práve v Palexpe sa prvýkrát svetu ukazujú malé dvojičky. Reč je o Peugeote 208 a Renaulte Clio. Úplne nové generácie zdieľajú identický základ, každá zo značiek však implementovala svoj vlastný dizajn. V oboch prípadoch však platí, že opäť sa zoznamujeme so vskutku extravagantnejším estetickým návrhom.

Nové Clio na prvý pohľad až takú revolúciu nepredstavuje, ostatne, nemalá skupina ľudi bude mať isto problém Clio rozoznať od väčšieho modelu Mégane. Tradičnú masku, kde vystupuje do popredia logo dopĺňajú príplatkové full-LED svetlomety, zatiaľ čo vzadu evidujeme značne dospelejšie tvary.

Naopak, interiér je úplne nový, podstatne hodnotnejší, zaujímavosťou je pritom batožinový priestor – Renault uvádza, že kufor má veľkosť až 391 litrov, čo je na danú triedu až pozoruhodne veľa, najmä ak nová 208-čká má len 220 litrov. Otázne teda je, o akú metodiku merania ide.

208-čka zaujme exteriérovo azda ešte viac. Predné LED-kové svetlá totiž po vzore 508-čky dostali výrazné drapy, viaceré verzie majú zvýraznené blatníky a koncové svetlá sú opticky prepojené. V oboch prípadoch sú motorizácie veľmi podobné – Peugeot ponúka motory 1.2 PureTech, 1.5 BlueHDi a čisto elektrickú verziu s dojazdom 350 km, zatiaľ čo Clio môže pohánať agregát 1.0 SCe, 1.0 TCe, 1.3 TCe alevo 1.5 Blue dCi.
 

 
Ak ide o elektrický pohon, pravdepodobne tá najväčšia pecka v Palexpe prichádza z Chorvátska.Áno, vo veci je Rimac, ktorý nám servíruje druhú generáciu svojho športiaka pod označením C_Two. Ten vychádza dizajnovo z predošlého počinu Concept One, nadobúda však prepracovanejší a modernejší dizajn. Podstatou je štvorica elektromotorov, ktoré sú umiestnené na každom kolese. Výsledný výkon predstavuje 1408 kW / 1914 koní a až 2300 N.m.

Nielen preto, ale i vďaka netypickej konštrukcii má vozidlo až 4 prevodovky – dve dvojstupňové vzadu a dve jednostupňové vpredu. Novinka dokáže prekonať hranicu 100 km/h za 1,97 sekundy, na 300-ke je len za 11,8 sekundy, no a maximálna rýchlosť je 412 km/h. 120 kWh batérie údajne zaručia 650-kilometrový dojazd. Chorváti tvrdia, že to, na čo sa pozeráš, je už prakticky sériová verzia.
 

 
Škodovka láka na novú Scalu, teda nástupcu obľúbeného modelu Rapid, špeciálnu pozornosť si ale zaslúžia dve čerstvé SUV novinky. Prvou je dlhé mesiace ohlasovaný Kamiq, čiže najmenšie a najlacnejšie SUV od značky Škoda. Mestský crossover dostal vskutku netypickú masku, interiér zo Scaly a trojicu pohonných jednotiek – 1.0 TSI, 1.5 TSI a 1.6 TDI. Pohon všetkých štyroch kolies by si hľadal márne.

Druhým, podstatne zaujímavejším počinom je koncept Vision iV. Ten vsádza na najmodernejšiu technológiu, akú môžeme v radoch českej automobilky momentálne vidieť, i keď azda nie všetkých fanúšikov značky nová štúdia poteší – o pohon sa nestará konvenčný motor, ale dvojica elektromotorov. Vision iV stelesňuje vlnu elektromobility, na ktorú sa chystá v najbližších rokoch pristúpiť aj výrobca z Mladej Boleslavi. Podrobnosti sa dočítaš v tomto článku.
 

 
Asi každý poriadny automobilový fanúšik sa musí pristaviť v stánku Toyoty. Nenarážam však na novú Corollu či Camry, ale znovuzrodenie niekdajšej legendy – Supry. I keď novú generáciu verejnosť priala dizajn i techniku skôr negatívne, po prvých živých dojmoch sa nemôžem ubrániť veľmi pozitívnej reakcii.

Spoluprácu s BMW totiž hodnotím len a len kladne. V interiéri síce cítiť viaceré bavorácke prvky, čo je však v konečnom dôsledku dobré, 3-litrový radový klenot predznamenáva, že nový športiak bude jazdiť parádne. S výkonom 250 kW / 340 koní nejde o nič prevratné, určite ale nejde o posledné slovo a aj v tomto prípade bude platiť, že Supra je len akousi platformou na aftermarketový tuning. Mimochodom, mne sa jej svojský exteriér veľmi páči.
 

 
Volkswagen novinkami nešetrí a na obrovskej ploche vystavuje prakticky všetky modely, ktoré sú v súčasnosti v ponuke. Je jasné, že dominantou stánku je faceliftovaný Passat, keďže práve biznis sedan je jedným z najväčších pilierov značky. I keď dizajnové zmeny sú len veľmi decentné, po stránke techniky sa toho zmenilo viac než dosť. Nový je nielen infotainment či displeje samotné, ale aj plejáda nových asistenčných systémov a nový 150-koňový agregát 2.0 TDI Evo. Viac sa dozvieš v nedávnom článku.

Úplnou novinkou je T-Cross, čiže najmenší pilierík skladačky menom SUV v portfóliu VW. Model, ktorý stojí pod T-Rocom vyniká hlavne zadnou časťou, kde sú netypicky tvarované svetlomety. O pohon mestského crossovera sa starajú agregáty 1.0 TSI, 1.5 TSI Evo a 1.6 TDI. T-Cross chce osloviť najmä mladú cieľovú skupinu, o čom svedčia výrazné farby, dekóry, ale aj zvukový systém Beats.
 

 
Samozrejme, nechýba nový Touareg, vyšperkovaný Amarok a klasiky ako Polo a Golf vo všakovakých variantoch, pristavme sa však ešte pri športovom T-Rocu R. Áno, ten je ďalšou veľkou novinkou autosalónu v Ženeve a Volkswagen to dokazuje hneď niekoľkými vystavenými kusmi. R-ko poháňa 300-koňový motor 2.0 TSI, ktorý cez DSG prevodovku posiela silu na všetky štyri kolesá. Rovnako ako pri R-kovom Golfe, aj tu je možnosť priplatiť si za výfukový systém Akrapovic.
 

1 Comment

  1. Jarkys píše:

    Ja som v Ženeve bol na tomto obrovskom veľtrhu hneď niekoľkokrát a samozrejme som nemohol vynechať ročník 2019, ktorý sa mi zdal predovšetkým z dôvodov elektromobility ako taký prelomový. Zapáčilo sa mi tam hneď niekoľko rôznych modelov, pričom vďaka tomuto výletu nám do garáže pribudol nový Mercedes-Benz GLC, do ktorého sme si potom len nechali od firmy https://www.autaslovensky.sk/ nahrať slovenčinu pre infotainment.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *