NSX, RX-7, Skyline či Supra. To sú nepochybne názvy najväčších japonských štvorkolesových športových legiend, ktoré však začiatkom tretieho tisícročia prakticky naraz neobišiel nemilosrdný osud a ich dlhoročné pôsobenie skončilo uzavretím jednej významnej automobilovej kapitoly. Samozrejme, odstupom času sme boli svedkami viacerých pokusov a snáh o oživenie týchto ikon, bol to však až Nissan, ktorý v roku 2007 priviedol na svet pozoruhodný model. Ten síce zo svojho mena vysunul ikonický názov Skyline, každému bolo ale hneď jasné o čo ide, ostatne, samotná automobilka nám beštiálny športiak predstavila ako jeho priameho nástupcu. Nepochybne, narážam na novodobé GT-R, ktoré by bola úplná zbytočnosť si podrobne predstavovať. Predsa ide o špičkový kus japonského inžinierstva, ktorý už dávno prešiel do širokého povedomia, keďže je tomu už nejaký ten piatok, čo si razí svoju vlastnú cestu a šokuje svojimi vlastnosťami svet. Zo začiatku to pritom nemal tento ambiciózny počin veľmi na ružiach ustlané, s prakticky každoročným menším či väčším vylepšovaním si však začal najšportovejší Nissan posledného desaťročia budovať rešpekt aj medzi športovými značkami tých najslávnejších mien. Aby toho nebolo málo, v roku 2013 sme sa dočkali verzie Nismo, ktorá pozametala všetky vtedajšie superšporty na Severnej slučke Nürburgringu. Paradoxne, bavíme sa pritom o aute, ktorému pomaly ale isto tiahne na desiate výročie, čo umocňujú i stále početnejšie chýry o novej, hybridnej generácii.
Avšak, v marci tohto roku Japonci zamiešali kartami a ukázali nám predsa len ešte posledný, skutočne rozsiahly facelift generácie R35. V tomto momente prichádza na rad veľmi zaujímavý príbeh, ktorého podstatou je práve gétéerko modelového roku 2017. Čuduj sa svetu, domácemu zastúpeniu značky Nissan, konkrétne ľudom stojacim za projektom Slovak GT-R sa podaril husársky kúsok, a na bratislavskom autosalóne zabezpečili jeho európsku premiéru! Tú som si, pochopiteľne, nemohol nechať ujsť, to však zďaleka nebolo posledné slovo a pár mesiacov na to sa šikovní chalani vyznamenali opäť – bolo to práve Slovensko, konkrétne Bratislava, kde začiatkom augusta prišli vôbec prvé dva sériové exempláre v celej Európe. Následne, len niekoľko dní na to som v skutočne značnom predstihu mal tú česť, ako jeden z vôbec prvých nielen v Európe, vyskúšať horúcu novinku na vlastnej koži. Toto však nie je klasický test, keďže toto nie je zďaleka klasické auto. Vlastne, kategorizovať GT-R bolo odjakživa komplikované, priam nemožné – neponúka pôvab a pohodlie hodné luxusného GT-čka, zároveň svojimi schopnosťami nedáva spávať najlepším superšportom, no superšportom ako taký pritom tiež nie je. Áno, viem, je to Godzilla, čo to však vlastne znamená a prečo je MY2017-ka taká ospevovaná?
V dnešnej dobe núdza o rýchle autá vonkoncom nie je. Pojem rýchle auto však v podaní Nissanu GT-R nadobudol v mojich očiach úplne nový rozmer. Keď som prednedávnom vysadal spoza volantu R8-čky, bol som v tom, že som na dlhý čas vybavený, čo sa týka zážitkov z automobilovej super-smotánky. Mýlil som, a ešte ako! Toto auto je úplne iný svet. Svet, v ktorom medzi laikmi priahnúcimi po precíznosti nemeckého štandardu či šarme talianskych superšportoch možno na prvý pohľad nepochodíte, presne po 2,7 sekundách to budú ale oni, ktorí budú v nemom úžase prosiť o vašu priazeň. Najmä na Slovensku je totiž mizivé percento “rýchlych” vozidiel, ktoré dokážu držať krok s tým, čo Japonci šperkovali vyše desať rokov, aby dokázali šokovať svet. A oni ho skutočné šokujú. Nielenže sa im podarilo oživiť legendu, ba čo viac, oni vyrobili z legendy ešte väčšiu legendu, ktorá pritom ešte stále žije a za 99 500 € sa vryje do pamäti už navždy. Ale pozor, toto auto nie je pre nagélovaných frajerov, ktorí chcú zaujať v piatok pred miestnym diskoklubom, toto je auto pre tých “skutočných”, ktorí vedia, že toto nie je nóbl kabelka reprezentujúca vaše postavenie, ale nekompromisný stroj famóznych vlastností.
Verzia | Nissan GT-R MY2017 Black Edition |
---|---|
Motor | preplňovaný benzín, 3.8 V6 |
Výkon | 419 kW / 570 koní (6 800 ot./min) |
Krútiaci moment | 637 N.m (3 300 – 5 800 ot./min) |
Pohon | pohon všetkých štyroch kolies |
Prevodovka | 6-stupňová sekvenčná dvojspojková prevodovka |
Akcelerácia 0-100 km/h | 2,7 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 315 km/h |
Priemerná spotreba | +/- 15 l/100 km* |
Objem nádrže | 74 litrov |
Objem kufra | 315 litrov |
Hmotnosť | 1 752 kilogramov |
Rozmery | 4 670 x 1 895 x 1 370 milimetrov |
Disky | 20-palcové (pneu 255/40, respektíve 285/35) |
Základná cena | od 99 500 € |
Základná cena verzie | od 103 200 € |
Cena testovaného modelu | 103 200 € |
* Nameraná počas testu pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkách.
1 Comment
Pri tomto aute žasnem nad technikou japonských inžinierov ako rok čo rok dokážu tlačiť limity do nebeských výšok, a pritom za relatívne nízku cenu. Doslova za málo peňazí veľa muziky. Ale 74l/150km neni málo 😀 no musela to byť jazda… 🙂