Aby sme prišli k jadru tejto problematiky, nutné je sa vrátiť pár rokov dozadu. Mercedes-Benz v závere roka 2014 predstavil naraz hneď dve vskutku významné novinky – úplne nový model GLE Coupé a s ním aj novučičkú verziu 450 AMG Sport. Naplnili sa tak predošlé špekulácie a kuloárne informácie o tom, že v Stuttgarte si pre nás pripravili akýsi medzník medzi klasickými modelmi a vrcholnou 63-kou. V tesnom závese za GLE-čkom sa napokon štítok AMG Sport objavil aj na triede C, nakoľko pár mesiacov na to prišlo úplne nové C 450 AMG Sport, teda priamá konkurencia pre Audi S4 a vtedajšie BMW 335i, respektíve súčasné 340i. Jeho podstatou bola benzínová V6-ka, defaultný 4Matic a hŕstka génov z vrcholného C 63 AMG. Za ostatné obdobie som napokon mal tú česť osedlať C 450-ku hneď niekoľkokrát, no a po pár tisíckach kilometrov som v tom mal jasno…
Rovnako, ako je tomu v prípade S4-ky či 340i-čka, ani 450-ka sa odhliadnuc od niekoľkých malých detailov neodlišuje od klasických verzií s optickým AMG balíkom, takže pokiaľ nemáte zrovna vycibrený autíčkársky zrak, športové vyhotovenie AMG Sport na ulici nerozoznáte. Už i v dobe vtedajšej testovačky platilo to moje staré-známe, že v dnešnej dobe robí auto jeho príslušná konfigurácia – biely perleťový lak Designo s čiernymi detailmi (splitter, spätné zrkadlá, lišty, difúzor a výfuky) je jednoducho vražedné combo, čerešničkou na torte boli napokon 18″ AMG disky a efektný Diamond gril. Obdobne by som sa mohol rozplývať aj nad interiérom, kde dominoval hliník, čierny drevený obklad s dýhou či brusnicovo červená koža, prejdime ale k tomu najdôležitejšiemu.
Pointou verzie C 450 AMG Sport bola 3-litrová benzínová V6-ka s výkonom 270 kW / 367 koní a krútiacim momentom 520 N.m pri 2 000 – 4 200 ot./min, spomínaný pohon všetkých štyroch kolies, citeľne športovo naladený podvozok AMG Ride Control a napokon 7-stupňová prevodovka 7G-Tronic Plus. Na zadnú nápravu je posielaných 67 % krútiaceho momentu, stovku dáte ze 4,9 sekundy, maximálka je tradične obmedzená na dvestopäťdesiatke, pričom pokiaľ ide o spotrebu, z dlhodobého hľadiska sa vieme baviť o približne 10,5 litroch na sto kilometrov. V jednoduchosti povedané, za prítomnosti režimu Comfort ide o relatívne pohodlné a tichučké auto, ktoré nedáva vôbec na zreteľ to, že provokovať ho nie je zrovna tým najlepším riešením. Ak ale pristúpite na režim Sport, nedajbože Sport+, z bieleho pôvabu začnú rázom vychádzať neskutočne hlasné paľby od výfukov a z C-čka sa v momente stane slušná raketa.
Ako však roky plynuli, z Affalterbachu prichádzajú v roku 2016 vskutku nečakane a hlavne dosť skoro zvesti o tom, že vyhotovenia 450 AMG Sport sa stávajú minulosťou. V zmysle veľkých zmien nomenklatúr však Mercedes-Benz svoju len niekoľko mesiacov “starú” novinku z portfólia nevylučuje, dochádza totiž len k výmene prevodoviek (za 9-stupňový automat) a k zmene názvu, čo konkrétne v prípade triedy C znamenalo nové označenie Mercedes-AMG C 43. Pravdu povediac, za prítomnosti 45-kových modelov so štvorvalcom a 63-iek s osemvalcami, mi číslové označenie nedáva veľmi zmysel, to ale v konečnom dôsledku nie je vôbec podstatné. Podstatné bolo, že krátko na to som 43-ku okúsil v balení GLC Coupé a opäť som ostal na šupu odvalený. Do dnešného dňa platí, že SUV-čka nemám rád, no GLC 43 kupé je výnimkou, keďže naďalej platí aj to, že doposiaľ som nejazdil SUV, ktoré tak famózne funguje a tají to, že ide o vozidlo kategórie SUV.
Ako náhle som zistil, že 43-kové AMG je najnovšie po ruke aj ako letný kabriolet, okamžite som začal pracovať na tom, aby som sa k tejto fajnovke dostal. Podarilo sa! To, že exteriér zdobil nádherný modrý lak a ani to, že interiér bol zabalený do krásnej hnedej kože a opäť som sa rozplýval nad jeho dizajnom a spracovaním, nemá už asi ani význam riešiť. Dobré by bolo spomenúť, že ide v podstate o vôbec prvé C-čko v karosérii kabrio, pričom celý akt sťahovania/vyťahovania platenej strechy trvá 20 sekúnd, a to do maximálnej rýchlosti 50 km/h. Po stránke techniky platí dobré známe – 3.0 V6 biturbo, 270 kW / 367 koní & 520 N.m, 4Matic, 4,8 sekundy na sto, maximálka 250 km/h, novinkou je ale spomínaná prevodovka. Narozdiel od predošlej 450-ky si už musíme zvykať na 9-stupňový automat. Ten radí síce výborne, občas vám však o čosi častejšie preraďovanie môže prekážať, teda najmä, ak si radi radíte manuálne.
Keď dôjde na lámanie chleba, zvolíte režim Sport+, adaptívne tlmiče značne stuhnú, odozva na volant i pedále sa citeľne zmení tiež, všetko to ale najviac okorení príplatková AMG Performance výfuková sústava, ktorá nielenže prehlučí sériové M3-ky, svojím mohutným tónom a častým praskaním však nemá až tak ďaleko od C 63-ky, a to už je čo povedať! Jazda v športovom režime je doslova a do písmena výborná. Aj v rýchlej a ostrej jazde za vypnutej stabilizácie auto neskutočne drží stopu, a neraz je cítiť, ako sa o nemalú trakciu starajú aj predné kolesá. Tie vám zabezpečujú výborný prenos sily na cestu, a tak môžete dávať plné kotle aj tam, kde by si to so 63-kou so zadným pohonom dovolil málokto. Iste, podvozok je statočný tuhý a neraz máte pocit, že kolesami o nerovnosti zakopávate, než by ste ich žehlili, ako som však povedal vo videu, to je tá daň za život s frajerinou.
Sú teda 43-ky hodné označenia AMG? Rozhodne sú! OK, sú momenty, kedy si poviete, že tie 43-ky by predsa len mohli byť ešte brutálnejšie, a teraz nenarážam len na výkon. Čudovať sa tomu ale nemožno, veď AMG nám 63-kami už dlhé roky jasne dokazuje, aké brutálne počiny vie robiť. Lenže, práve tú istú odlišnosť v Affalterbachu chceli a vlastne ju aj perfektne docielili. Za prítomnosti modelov 63 a 63 S zrazu 43-ky dávajú veľký význam. Ide totiž o perfektný kompromis medzi každodennou použiteľnosťou a parádnym športovým zážitkom s jasným rukopisom AMG. Ba čo viac, béemvéčkarom síce bude trvať dlhšie kým to strávia, pravdou ale je, že práve 43-ky sú jeden veľký dôkaz toho, že reklamy klamú – na to, aby ste zažili tu pravú radosť z jazdy nepotrebujete BMW. Viem, bokom s takou C 43-kou nepôjdete, to ale nie je zďaleka ten najdôležitejší atribút, ktorý hovorí o tom, či si v aute užívate každý kilometer plným dúškom.
Na druhú stranu, predstava o C 43-ke s výhradne zadným pohonom (a teda aj nižšej váhe) nie je vôbec zlá, práve naopak, ide asi o jasný náznak toho, že tieto “polo-AMG-čka” by predsa len možno mohli byť ešte lepšie. Povedzme si však, že pohon všetkých kolies dnes hýbe svetom, takže dopyt očividne hraje hlavné slovo. Navyše, 43-kové zadnokolky by začali pravdepodobne značne liesť do kapusty vrcholným 63-kám, a to si v Affalterbachu jednoducho nemôžu dopustiť. Takže, podčiarknuté a spočítané, okrem toho, že Mercedes-Benz postavil auto, ktoré doteraz v portfóliu chýbalo, vďaka svojim kvalitám sa za neho v AMG zďaleka nemôžu hanbiť. Práve naopak! :)
Verzia | Mercedes-AMG C 43 4Matic Cabrio |
---|---|
Motor | preplňovaný benzín, 3.0 V6 |
Výkon | 270 kW / 367 koní (5 500 – 6 000 ot./min) |
Krútiaci moment | 520 N.m (2 000 – 4 200 ot./min) |
Pohon | pohon všetkých štyroch kolies (4Matic) |
Prevodovka | 9-stupňová automatická prevodovka 9G-Tronic |
Akcelerácia 0-100 km/h | 4,9 sekundy |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Priemerná spotreba | 10,5 l/100 km* |
Objem nádrže | 66 litrov |
Objem kufra | 285 – 360 litrov |
Hmotnosť | 1 870 kilogramov |
Rozmery | 4 686 x 1 810 x 1 4309 milimetrov |
Disky | 19-palcové |
Základná cena | od 43 296 € |
Základná cena verzie | od 68 910 € |
Cena testovaného modelu | 91 800 € |
* Nameraná počas testu pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkach.
1 Comment
Pre radosť z jazdy je Mustang asi vhodnejší. Ale ešte lepší by bol zrejme nejaký menší roadster. 🙂