Zažil som Zelené peklo! Má 585 koní, brutálny zvuk, úchvatnú farbu a máme ho už aj na Slovensku

Od fotky v mobile až po vyše 35-tisíc fanúšikov jedinečného projektu #EXKLUZIVITACIEST
6. mája 2017
6 exkluzivitiek, 2734 koní a vyše 900-tisíc € pokope. Nielen o tom bol nezabudnuteľný AMG trip
15. júna 2017

Posledné dni som toho veruže nemal najmenej, nehovoriac o niekoľkotýždňovej šnúre rýdzo športových testovačiek, vďaka ktorým mi z nafotených/natočených materiálov praskajú externé disky vo švíkoch ostošesť. Keď vám však napíše kamarát so slovami, či nepôjdem s ním cez víkend zabehnúť jednu špecialitku, dlho sa rozhodovať teda nemusíte. Ono, ak je vo veci famózny Mercedes-AMG GT R, ktorý v uplynulých dňoch dorazil na Slovensko, a ide teda o vôbec prvý exemplár svojho druhu u nás, obdobne by zareagoval isto každý z vás. Klenot a zároveň vrcholný model divízie AMG s nedávno uskutočnenou rekordnou jazdou na Nürburgringu sa jednoducho na cestách len tak nevidí, nie to, aby ste do neho ešte zasadli.  Takže, oddych-neoddych, Robo ma vyzdvihuje a vyrážame…

 

 

Prejdime rovno k veci a to veľmi autenticky. Je tomu už nejaký ten rôčik, čo som jazdil 510-koňové GT S, takže plus-mínus som sa vopred pripravil. Inými slovami, cestou k autu rakete som si ako tak precvičil nastupovanie, lebo v GT-čku skôr ležíte ako sedíte. Nastúpenie bolo veľmi rýchle, takže samotný exteriér som precítiť nemohol, za to čierny interiér posiaty Alcantarou, žltým prešívaním a pásmi, či čiernymi hliníkovými prvkami ma hneď dostal. C 63-ka s takmer obdobnou technikou je moja srdcovka, avšak darmo, toto je úplne iný svet. Na našich cestách máte občas pocit, že zadkom deriete vozovku, palubná doska vás doslova obopne a napokon spoza kokpitu nenájdený koniec prednej kapoty napovie, že toto bežné auto fakt nie je. Dokonca, nedá mi nenapísať, že nie je ani AMG ako AMG. Teraz nenarážam na plnohodnotnosť 43-kových modelov a podobne, ale skôr na to, že aj to osemvalcové C-čko vám, sakra, oproti tomuto príde ako nič extra. Stačí sa len na pár sekúnd započúvať a zistíte, že po stránke nastavenia výfukového systému je GT-čko jednoducho kráľom. OK, šesť-dvojka bola šesť-dvojka, to bez debaty, ale keď zažijete zvukovú mohutnosť a agresivitu GT R-ka, pochopíte, že AMG za legendou nesmúti, AMG ide ďalej a zase raz posúva levely.

Vôbec najsilnejšie a najbrutálnejšie vyhotovenie GT-čka, ktoré sme spoznali minulý rok v júni na Festivale rýchlosti v Goodwoode neustále buble, trieska, strieľa a prdí. Samozrejme, nič nie je umelo dofarbené, zosilnené, žiadne reproduktory, rezonátory a iné srandy. V podstate, sami neviete, na čo sa viac sústrediť – charakteristický zvuk V8-čky spredu, alebo neskutočne vyladený zvuk výfukov zozadu?! Okrem prenikavého tónu následne dostanete do oka rozmery, keďže z vnútrajšku máte pocit, že sa s autom ledva zmestíte do pruhu. Rýdzo športový, skutočne nízky posed a ešte o niekoľko centimetrov rozšírené blatníky dodávajú vozu neskutočnú auru… Poviem pravdu, počas cesty som Robovi vravel, že ja by som asi skôr siahol po žltom laku Solar Beam, keďže krikľavo zelené farby nie sú mojou šálkou kávy. No a potom sme po pár desiatkach kilometroch zastavili, vystúpil som a zrazu všetko to, čo som predtým povedal akoby stratilo váhu. R-ko som si totiž konečne pozrel detailne zvonku a v sklonku asi troch až štyroch sekúnd som zmenil názor – matný lak AMG Green Hell Magno s decentne perleťovým efektom a postrehnuteľnou hĺbkou je úchvatný. Krátko na to som si čupol k maske s vertikálne umiestnenými lištami a bol som jasný. Áno, GT R je vôbec prvým sériovým a cestným modelom značky, ktorý dostal takzvaný Panamericana gril a ja dávam klobúk dole. V podstate malý detail, avšak výsledok je úplne, že dovidenia…

 

 

Čerešničkou na rote sú následne 20″ disky s retro dizajnom, karbón-keramické brzdy, fixné karbónové krídlo či rozmerný difúzor s jednou koncovkou výfukov uprostred a dvomi po stranách. Inak, príchod verzie GT R bol síce na jednu stranu očakávaný, na stranu druhú ani veľmi nie. Písmeno R nie je pre modely AMG typické, dokonca doteraz sme tu nič podobné nemali. Ide totiž o verziu, ktorá sa radí medzi “štandardné” GT-čka a v budúcnosti plánovaný(?) úplný vrchol s dodatkom Black Series. Čo je však pre túto chvíľu najpodstatnejšie je fakt, že tento počin predstavila automobilka so slovami, že ide o vôbec najlepšie cestné športové auto, aké kedy vyrobila. Asi nikoho neprekvapím, keď napíšem, že pod dlhočiznou kapotou bije 4-litrová V8-čka biturbo. GT s dodatkom R sa však pýši výkonom 430 kW / 585 koni a 700 N.m. Za zmenami stojí nielen úprava samotného motora, ale i riadiacej jednotky a 7-stupňovej prevodovky. Okrem toho, R-ko je o 90 kilogramov ľahšie ako GT S, štandardne obúva pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup, no a pokiaľ sa pýtate na rýchlostné parametre, vedzte, že stovku táto beštia dá za 3,6 sekundy a zastaví sa až na hodnote 318 km/h.

Ak som napísal, že GT R je beštia, myslel som to doslovne. Ono, slová ako beštia, zviera, beast a iné zveličujúce frázičky ľudia zvyknú používať poslednú dobu čoraz častejšie. Škoda len, že pri autách, ktoré majú od toho v skutočnosti na míle ďaleko. Viem, neraz som to použil asi aj ja, ale až v tomto prípade som skutočne zažil auto, ktoré je tohto označenia do bodky hodné! Okrem neho sa ale táto pýcha AMG pýši aj dodatkom “Beštia zo Zeleného pekla”. Ak za tým vidíte onú prenikavú farbičku či nejaké hajpovačky zo strany automobilky, mýlite sa. AMG GT R nedávno stanovilo časový rekord na Nürburgringu – s časom 7:10,92 ide o vôbec najrýchlejšie cestné auto s pohonom zadnej nápravy na Severnej slučke. Navyše, o rekord sa postaral Christian Gebhardtem z magazínu Sport Auto, teda motoristický novinár, nie profesionálny jazdec. To, že skutočne ide o špecialitku napovedá aj predný aktívny splitterelektronicky riadený zadný diferenciál či systém aktívneho natáčania zadných kolies, ktorý sa navyše v závislosti od rýchlosti upravuje – do 100 km/h sa zadné kolesa natáčajú zrkadlovo s prednými, čím je docielená lepšia manévrovateľnosť, zatiaľ čo nad stovkou sa natáčajú v rovnakom smere ako predné, čím je zaručená lepšia stabilita a väčšia prejazdná rýchlosť v zákrutách. Človek by nepovedal, ale naozaj to cítiť. Na teraz je to všetko, už teraz sa ale teším na moment, keď sa s týmto R-kom za 211-tisíc € opäť stretnem. Určite vás o tom budem informovať 😉

2 Comments

  1. JančiM píše:

    Maťo musím povedať že aj keď takéto športiaky nemusím. do cela dobrý test, fotky a video zároveň hlavne keď ide o MB, BMW alebo Audi.

  2. Jan píše:

    Nuz co dodat Martin z Martina;o))

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *