Puristická dokonalosť! Takto vyzerá prvé a zároveň aj jediné Porsche 911 R u nás

6 exkluzivitiek, 2734 koní a vyše 900-tisíc € pokope. Nielen o tom bol nezabudnuteľný AMG trip
15. júna 2017
Navštívil som jedinečný showroom exkluzívnych automobilov v srdci Slovenska, MPSG Group v Žiline
9. júla 2017

Vďaka #exkluziviteciest som vám už neraz predstavil skutočne neskutočné automobilové skvosty, ktoré brázdia naše cesty. Pokiaľ išlo o niečo špeciálne, danému exempláru som sa zväčša venoval bližšie, no a tentokrát tak musím urobiť opäť. Podstatou článku je totiž exkluzivita, ktorú síce na Slovensku máme, stretnúť sa vám ju však tak ľahko veruže nepodarí. Poďme ale pekne poporiadku. Porsche 911 R. Tak znie názov jedného z najočakávanejších a zároveň najlepších jazdeckých športových aút posledných rokov, ktoré vyznáva tradície nielen nemeckej značky ako takej, ale zhmotňuje i vozidlo, ktoré v danej konfigurácii predstavuje v dnešnej dobe prakticky vyhynutý druh. Famózna 911-ka pre pravých fajnšmekrov, ktorá si odkrútila svetovú premiéru minulý rok na autosalóne v Ženeve, za zadnou nápravou skrýva atmosférický 4,0-litrový šesťvalec z GT3 RS naladený na výkon 368 kW / 500 koní pri 8 000 ot./min. Zároveň počíta s krútiacim momentom o veľkosti 460 N.m pri 6 250 ot./min, čo je ale to najpodstatnejšie, o prenos sily na zadné kolesá sa stará výhradne 6-stupňová manuálna prevodovka.

Atmosférický motor, zadný pohon a manuálna prevodovka, to je spojenie, ktoré medzi novodobými i tými najšportovejší počinmi badať len márne, no a presne takúto špecialitku a zároveň mimoriadnu vzácnosť máme už nejaký ten piatok aj u nás. Tí pozornejší už daný exemplár z mojej nedávnej aktivity postrehli, až teraz vám však môžem tento kúsok ukázať detailnejšie. Povedať pritom treba, že ide prvý a zároveň aj s najväčšou pravdepodobnosťou i do budúcnosti vôbec jediný exemplár na Slovensku, ktorý pochádza z len 991 vyrobených kusov. S R-kom som mál tú česť sa stretnúť už niekoľkokrát, fotografie, ktoré však vidíte vznikli v čase, kedy bol automobil dovezený z nemeckého Lipska k nám.

 

DSC_0534edit3

 

Novodobé R-ko nadväzuje na ikonický model 911 R z roku 1967, čomu nasvedčujú charakteristické kontrastné pásy tiahnúce sa ponad celú karosériu. V tomto prípade červené pásy sekundujú veľmi pôvabnému striebornému laku GT Silver Metalic, navyše, zovňajšok zdobí aj dvojfarebný dekoratívny polep s nápisom Porsche po bokoch karosérie. Exteriér ako taký je do väčšinovej miery zhodný z ultimátnou verziou GT3 RS, od ktorej je vlastne 911 R odvodené. Najviditeľnejšou odlišnosťou je však skutočnosť, že na predných blatníkoch absentujú výduchy, zatiaľ čo vzadu rozmerné krídlo, keďže miesto neho nájdeme len špeciálne nadizajnovaný kryt motora s plaketou 911 R. Konkrétne toto, len 1370-kilogramové poršátko je postavené na 20″ diskoch GT3 v odtieni Platinum Satin, za nimi trónia karbón-keramické brzdy so žltými strmeňmi a kotúčmi s priemerom 410 vpredu, respektíve 390 milimetrov vzadu. O lepšiu manévrovateľnosť v rýchlosti sa statá natáčacia zadná náprava, ktorá dokáže v závislosti od potrieb a podmienok decentne natočiť kolesá. Predná náprava sa prezmenu vie o 3 centimetre zdvihnúť, čím je docielený lepši nájazdový uhol.

O tom, že ide o rýdzo jazdecký počin hovorí doslova “vykradnutý” interiér, tam by ste štandardne hľadali len márne rádio, veľkú multimediálnu obrazovku či klimatizáciu. Slovenský exemplár však za cenu o čosi väčšej hmotnosti a zároveň väčšieho komfortu týmito prvkami výbavy disponuje, stále je však pri pohľade do kokpitu jasné, že toto zďaleka nie je vozidlo na dennodenné používanie. Dôkazom toho sú nielen látkové kľučky ale predovšetkým najvyššie príplatkové škrupinové a do väčšinovej miery karbónové sedadlá v odľahčenom a zároveň dvojfarebnom (Black & Tarpan Brown) vyhotovení, ktoré už na pohľad naznačujú, že sú navrhnuté nie pre maximálny komfort, ale pre dosiahnutie perfektnej opory a stability posádky pri rýchlej jazde. Tradične strihnutá palubná doska s uprostred umiestnenými stopkami a hodinami je potiahnutá tmavou kožou, nechýba príplatkové biele prešívanie, početné karbónové dekóry s plaketou pred spolujazdcom, ale aj strop interiéru potiahnutý Alcantarou. Za rýdzo športovým 3-ramenným volantom sa nachádzajú opäť pätica budíkov, ktorých centrom je analógový otáčkomer s digitálnym ukazovateľom rýchlosti, pričom zaujímavosťou je ich farebný podklad, keďže v tomto prípade svietia na v retro zelenej farbe.

 

 

Na záver dodám, že R-ko počas snahy o pokorenie maximálnej rýchlosti na úrovni niečo málo cez 320 km/h dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za 3,8 sekundy. To, aký famózny výkon vie podať toto auto na pretekárskej trati či jednom z vyhľadávaných horských priechodov, je azda každému jasné, ostatne, pre práve pre tieto účely tento počin vznikol. Porsche 911 R je však autom, ktoré sa pohybuje na až neuveriteľne tenkej hranici – na jednu stranu ide o skutočne pravý, nefalošovaný puristický športiak pre najnáročnejších pôžitkárov športovej a rýchlej jazdy, na tej druhej ide o neskutočne obrovskú investíciu. V momente príchodu tohto odkazu do histórie značky Porsche sa cenníková cena pohybovala na úrovni od 190-tisíc € bez DPH. Avšak, v súčasnosti, vďaka striktne obmedzenej sérii, no zároveň enormnému dopytu sa zároveň s priebežným doručovaním prvých exemplárov trhová cena i zánovného (“resellerového/reexportového”) exempláru pohybuje na úrovni od 600-tisíc až jedného milióna €! Už asi preto tušíte, prečo som v úvode podotkol, že toto auto u nás uvidíte naozaj ťažko a ak náhodou, určite to nebude v meste či pred miestnym luxusným hotelom.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *