Prečo ma nová A8-čka dostala viac ako som čakal a dalo teda Audi dole S-ko?

Ako pôsobí Arteon naživo, koľko bude stáť a prečo ľudia hovoria o podobnosti s Renaultom?
9. marca 2017
Audi radikálne mení označenie verzií. Je absurdné, avšak na druhú stranu pochopiteľné. Prečo?
25. augusta 2017

Odstupom niekoľkých hodín a po strávení toho obrovského balíka informácii, ktoré som do hlavy natlačil na barcelonskom Audi Summite, som začal trochu sumarizovať a premýšľať. Nová vlajková loď z Ingolstadtu mi totiž vložila chrobáka do hlavy. Ono, nie že by som bol momentálne v rozpoložení, kedy zvažujem kúpu novej limuzíny, to bohužiaľ (alebo našťastie) nie, ale novinka od štyroch kruhov ma dostala viac ako som čakal. Už dlhší čas si začínam uvedomovať, že čím viac sa (najmä) nemecké trio približuje novinkami k (pomyselnej) dokonalosti, tým sa pochopiteľne zmenšuje rozdiel medzi jednotlivými konkurenčnými modelmi (i keď je pravda, že každý má prah dokonalosti inde, a otázkou je aj to, čo vlastne môžeme považovať za dokonalosť). Tak či onak, Nemci sú v istom slova zmysle pekní špekulanti a kalkul je ich silnou stránkou – nikdy nie sme svedkami momentu, kedy sú si dané modely generačne rovnocenné. Dôkazom toho je aj stav luxusného segmentu – W222-ková trieda S je tu už od roku 2013, G11-kový rad 7 od roku 2015, no a napokon D5-kovú A8-čku spoznávame teraz.

 

 

Budem úprimný, nebudem klamať a otvorene poviem, že pokiaľ by to už nemalo platiť v žiadnom inom segmente, tak aspoň medzi luxusnými limuzínami bol, je a vždy aj pre mňa bude kráľom Mercedes. Tak ako je ikona M3-ka, tak ako pochopím hype okolo RS6 Avant, tak ako cením 911-ku a tak ako rešpektujem Range Rover, tak tak aj vždy poviem, že S-ko je S-ko. Proste, stuttgartská automobilka bola vždy predovšetkým o luxuse, komforte, pohodlí a prestíží, a práve to sú synonymá triedy S. Ak si človek trochu rozsiahlejšie naštuduje históriu a zároveň vidí trochu pod povrch, tak iste mi dá za pravdu, že nie je auta, ktoré s takou pravidelnosťou a v takom veľkom rozsahu prináša všakovaké prelomové inovácie. Ostatne, dobre si pamätám, ako verejnosti doslova odletel dekel, keď prišla W222-ka. Lenže, čas je nezastaviteľný fenomén a…

 

 

…konkurencia odpovedá. Mám pocit, že i keď príchod novej sedmičky bol tiež slušne pompézny, až taký ultra-hyper-turbo rozruch nevyvolala. Aj napriek sympatiám k S-ku viem však objektívne a nahlas povedať, že vrcholný bavorák sa mega podaril a sú oblasti (a možno ich nie je ani vôbec málo), kde je rad 7 lepší (rozumej mne bližší/viac vyhovujúci) než esko. Tí čo videli môj test, tak vedia. A vlastne, možno je to BMW z globálneho hľadiska fakt aj o čosi lepšie, opäť píšem, S-ko je S-ko. Niet pochýb o kvalitách A8-čiek, bože chráň, najmä ak si spomeniem na tie V10-kové. Lenže, motor z Lamba, daný športový temperament, brutálny zvuk či štyri výfuky nie sú pre mňa jednoducho alfou a omegou, pokiaľ by som mal v hľadáčiku luxusnú limuzínu. Tá je pre mňa o niečom inom a ani Jason Statham ma o opaku veruže nepresvedčil. Audi mi medzi limuzínami nikdy nejako nehralo, lepšie povedané, v top segmente ma teda nikdy ingolstadtské počiny nejako špeciálne neinteresovali. Navyše, ako (ne)slávne odznelo v jednom nemenovanom teste, a to už v čase príchodu súčasného S-ka (čiže už v roku 2013!), vtedajšia a do posledných dní ešte aj súčasná A8-čka mala palubovku oproti Mercedesu ako v Zetore. Iste, prehnané, v zásade však relatívne trefné. Lenže, čas je opäť nezastaviteľný fenomén a…

 

 

…my tu máme D5-ku. Prvé dojmy? Klobúk dole! Už keď som šiel do Barcelony, bolo mi jasné, že medzi autom, ktoré sa predstavuje ako modelový rok 2018 a autom (S-kom), ktoré je tu štvrtý rok, proste cítiť rozdiel bude. Už rozdiel 2 rokov je medzi vrcholnými modelmi neskutočne cítiť, nieto 4. Áno, S-ko prešlo práve statočným faceliftom, no tie zväčša nič prevratné nedonesú, v opačnom prípade by stratili význam a automobilky by predstavovali rovno nové generácie, čo by však bolo podstatne nákladnejšie a podstatne nerentabilnejšie… Nemám veľmi problém s tým, že diazajnovo nie je nová A8-čka niečim extra prelomovým, lebo vyzerá veľmi dobre. OK, dajme tomu, že je možno spomedzi trojice naďalej najfádnejšia, no to nemusí byť mínus. Myslím, že trefne kombinuje elegantné a dynamické tvary, čo je v tejto triede pre mňa smerodajne. A hlavne, treba pochváliť proporcie – karoséria je mimoriadne vyvážená, nemá zbytočne previsy, ktoré by vedeli “odskakovat” a zároveň celok už nepôsobí neohrabane ako tank.

 

 

Interiér novinky je skutočne perfektný. Zadná časť mi štýlom a spôsobom spracovania trochu pripomína 7er – nemyslím len tablet, ten sa na tisíc spôsobov spraviť i tak nedá. Prítomné hmatateľné/viditeľné technológie sú rovnako na veľmi dobrej úrovni. Treba samozrejme zvyk a pochopenie, že je rok 2017 – ani tvoj telefóm už nemá fyzickú klávesnicu od 0 po 9. A zároveň, koľko bolo hejterov, keď prišli digitálne budíky v S-ku a koľko z nich si ich dnes kupuje v pežote? Taká je doba, ale áno beriem, nie je displej ako displej a jeho dotyková obsluha nie je tiež vždy úplne ideálna.

Mimochodom, A8-čka v istom slova zmysle poukázala na to, ako BMW trochu zaspalo dobu – trieda S zredukovala konvenčné ovládače a tlačidlá už v roku 2013 (nehovoriac o prítomnosti oných displejov), no rad 7 spred necelých dvoch rokov okrem digitálnych budíkov a ovládania gestami veľa vody po stránke zjednodušenia ovládania nenamútil, keďže na palubovke je tlačidiel tak za tri vrecia (na druhú stranu, iDrive považujem za najlepší infotainment súčasnosti). Spracovanie, zapracovanie a použité materiály sú delo – iste, ten klavírny lak bude po roku v tragickom stave, ale ten požíva ako MB, tak aj BMW a v dreve by to tam pekné nebolo (nehovoriac o plynulom zapracovaní displejov).

Takže vlastne, dajme tomu že, exteriér super, interiér super a technológie tiež super. Musím podotknúť, že ja nie som z tých, ktorí si uletia z digitálnych budíkov, bezdrôtovej nabíjačky smartfónov, dynamických smeroviek či ozrutného kľúča s displejom na vyparkovanie a iných čačiek-mačiek, ktoré v zásade o kvalite auta ako takom veľa nehovoria. Ale beriem, na širokú verejnosť to v dnešnej modernej dobe zaberá ako nikdy predtým. Tým chcem povedať, že väčšina z toho, čo vidí človek na oko je síce peknučké, zväčša je to však len viac-menej vecou marketingu. Avšak, Audi zároveň hovorí o (údajne) najlepšom autonómnom režime momentálne na trhu, nezabúdajme ani na HD Matrix-LED a OLED svetlá, prekvapivo už v základe je aj mild-hybrid systém a elektromechanický ovládaný systém pruženia či riadenie všetkých štyroch kolies tiež naznačujú, že Audi prosto nenechalo nič na náhodu. Nie, zatiaľ som s á-osmičkou nejazdil, takže nemôžem objektívne hovoriť o tom najhlavnejšom – jazdných vlastnostiach, no po posledných skúsenostiach s novinkami od Audi tak trochu šípim, že toto auto bude fungovať výborne?

 

 

Nerád by som robil unáhlene závery a teraz tu veľkodušne písal, že nové Audi A8 je najlepšia limuzína na trhu či auto na svete. Nechcem však, aby ste si mysleli, že nadpis článku bol len čistý clickbait a odpovedi na otázku či Audi dalo dole S-ko sa stránim. Napíšem to tak, povedzme, diplomaticky. Ako ste už postrehli z predošlých riadkov, D5-ka skutočne prekonala moje očakávania a do nemalej miery zmenila môj pohľad na daný segment. Treba si naozaj uvedomiť, že ako A8, tak aj rad 7 a aj trieda S sú špičkové vozy na vrchole súčasného automobilového priemyslu, ktoré predbehli svoju dobu a jednoducho ani jedno z nich nemožno označiť za zlé či nepodarené. Ani hovoriť o tom, že jedno z nich je horšie ako druhé nie je veľmi na mieste. Navyše, osobne si stojím za tým, že aj tak je to v konečnom dôsledku o preferenciách a teda, či ste fanúšikom Audi, BMW alebo Mercedesu.

Mohli by sme tu diskutovať o tom, odkiaľ jednotlivé technológie pochádzajú, kto ich mal skôr, kto za ne zaplatil viac a komu ich predal, čo by možno viacerých prekvapilo a otvorilo oči, no tak či onak je to vo finále o tom, aké to auto je. S-ko je naďalej (v mojich očiach) na pomyselnom vrchole, no jedným dychom musím uznať, že Audi doposiaľ nezabilo taký progres ako teraz, lebo skutočne postavilo viac než dôstojnú konkurenciu. Rovnako viem už teraz priznať, že sú oblasti v ktorých (pochopiteľne) vyniká a ma navrch. Počkajme si však na moment, kedy budeme môcť novú pýchu Audi prevetrať a potom budeme opäť o čosi múdrejší. Už teraz totiž kujem pikle a ak všetko pôjde podľa predstáv, v sklonku niekoľkých mesiacov vám prinesiem niečo, čo tu doposiaľ nik nespravil?

 

1 Comment

  1. Ján M píše:

    Maťo a teraz otázka, čo by si bral viac Mercedes Benz S, E triedu, BMW 7 alebo A8 (y)