Nissan GT-R MY2017: Nočná mora superšportov!

Audi A4 3.0 TDI: Rovnaká a napriek tomu iná, oveľa lepšia!
6. januára 2017
Mercedes-Benz E 350d: Šarmantná výkladná skriňa najmodernejších technológií
26. januára 2017

NSX, RX-7, Skyline či Supra. To sú nepochybne názvy najväčších japonských štvorkolesových športových legiend, ktoré však začiatkom tretieho tisícročia prakticky naraz neobišiel nemilosrdný osud a ich dlhoročné pôsobenie skončilo uzavretím jednej významnej automobilovej kapitoly. Samozrejme, odstupom času sme boli svedkami viacerých pokusov a snáh o oživenie týchto ikon, bol to však až Nissan, ktorý v roku 2007 priviedol na svet pozoruhodný model. Ten síce zo svojho mena vysunul ikonický názov Skyline, každému bolo ale hneď jasné o čo ide, ostatne, samotná automobilka nám beštiálny športiak predstavila ako jeho priameho nástupcu. Nepochybne, narážam na novodobé GT-R, ktoré by bola úplná zbytočnosť si podrobne predstavovať. Predsa ide o špičkový kus japonského inžinierstva, ktorý už dávno prešiel do širokého povedomia, keďže je tomu už nejaký ten piatok, čo si razí svoju vlastnú cestu a šokuje svojimi vlastnosťami svet. Zo začiatku to pritom nemal tento ambiciózny počin veľmi na ružiach ustlané, s prakticky každoročným menším či väčším vylepšovaním si však začal najšportovejší Nissan posledného desaťročia budovať rešpekt aj medzi športovými značkami tých najslávnejších mien. Aby toho nebolo málo, v roku 2013 sme sa dočkali verzie Nismo, ktorá pozametala všetky vtedajšie superšporty na Severnej slučke Nürburgringu. Paradoxne, bavíme sa pritom o aute, ktorému pomaly ale isto tiahne na desiate výročie, čo umocňujú i stále početnejšie chýry o novej, hybridnej generácii.

Avšak, v marci tohto roku Japonci zamiešali kartami a ukázali nám predsa len ešte posledný, skutočne rozsiahly facelift generácie R35. V tomto momente prichádza na rad veľmi zaujímavý príbeh, ktorého podstatou je práve gétéerko modelového roku 2017. Čuduj sa svetu, domácemu zastúpeniu značky Nissan, konkrétne ľudom stojacim za projektom Slovak GT-R sa podaril husársky kúsok, a na bratislavskom autosalóne zabezpečili jeho európsku premiéru! Tú som si, pochopiteľne, nemohol nechať ujsť, to však zďaleka nebolo posledné slovo a pár mesiacov na to sa šikovní chalani vyznamenali opäť – bolo to práve Slovensko, konkrétne Bratislava, kde začiatkom augusta prišli vôbec prvé dva sériové exempláre v celej Európe. Následne, len niekoľko dní na to som v skutočne značnom predstihu mal tú česť, ako jeden z vôbec prvých nielen v Európe, vyskúšať horúcu novinku na vlastnej koži. Toto však nie je klasický test, keďže toto nie je zďaleka klasické auto. Vlastne, kategorizovať GT-R bolo odjakživa komplikované, priam nemožné – neponúka pôvab a pohodlie hodné luxusného GT-čka, zároveň svojimi schopnosťami nedáva spávať najlepším superšportom, no superšportom ako taký pritom tiež nie je. Áno, viem, je to Godzilla, čo to však vlastne znamená a prečo je MY2017-ka taká ospevovaná?

 

 

V skratke

  • keď uvidíte GT-R naživo, niet zvonku absolútne badať, že má už 10 rokov na krku
  • exteriér sa najnovšie pýši prepracovaným bodykitom v štýle vrcholnej verzie Nismo s početným použitím hliníka
  • hlavné svetlomety tvorí vysoko-výkonná, čisto LED technológia so zaujímavou vnútornou grafikou
  • hrôza a strach z tohto Japonca vrcholí v zadnej časti, kde nemôže chýbať rozmerné krídlo a dvojica okrúhlych LED svetiel
  • po modernizácii je štandardom kompletne titánové výfukové potrubie
  • perfektný údaj súčiniteľa odporu vzduchu (cd) – len 0,26
  • špičkové brzdy Brembo s dvojdielnymi voľne uloženými kotúčmi s vnútorným odvetrávaním (390 vpredu, 380 mm vzadu)
  • duté priečne stabilizátory vpredu a vzadu s rúrkovým bezskrutkovým vyhotovením
  • Nissan o tomto faceliftovom vyhotovení hovorí ako o najpohodlnejšom GT-R-ku všetkých čias
  • kokpit je veľmi milým prekvapením a bez preháňania môžem napísať, že je oveľa lepší a krajší
  • centrom je 8″ dotykový displej a vyšperkovaný infotainment v štýle hier
  • budíky verné svojmu strohšiemu vizuálu, decentne sa však zmenilo ich vnútro
  • úplne nový, kožený 3-ramenný multifunkčný volant, ktorý vyzerá konečne k svetu (hliníkové pádla sa točia už spolu s ním)
  • špičkové športové sedadlá Recaro po usadení do verzie Black Edition vyčaria úsmev na tvári
  • uprostred prednej nápravy umiestnená ručne robená, dvakrát preplňovaná 3,8-litrová V6-ka s navýšeným výkonom na 570 koní
  • GT-R je stroj v tom pravom slova zmysle – počas jazdy zo stredového tunela doslova cítite, ako pracuje vstupný a výstupný hriadeľ z karbónového kompozitu, zozadu neraz započujete, v akom nasadení sa ocitá zadný diferenciál a 6-stupňová sekvenčná dvojspojková prevodovka
  • prvé vozidlo s pohonom všetkých kolies na svete s nezávislou zadnou prevodovkou
  • v režimoch R adaptívne tlmiče Bilstein DampTronic značne stuhnú, prevodovka radí za 0,15 sekundy (!)
  • pohon všetkých kolies pracuje mimoriadne sofistikovane – za bežnej jazdy na suchom povrchu dostáva zadná náprava 98 % sily,zatiaľ čo pri silnom daždi si každé zo štyroch kolies pýta porciu 25 % z celkovej sily
  • pokiaľ nevyprázdnite 74-litrovú nádrž výhradne 100-oktánového benzínu na cca 150 kilometroch, nemáte absolútne tušenia o tom, aký famózný Nissan GT-R v skutočnosti je!
  • keď sa tento temperament a rýchlostné parametre prenesú na cestu, okolo vás sa začnú robíť neskutočné veci

 

Záver

V dnešnej dobe núdza o rýchle autá vonkoncom nie je. Pojem rýchle auto však v podaní Nissanu GT-R nadobudol v mojich očiach úplne nový rozmer. Keď som prednedávnom vysadal spoza volantu R8-čky, bol som v tom, že som na dlhý čas vybavený, čo sa týka zážitkov z automobilovej super-smotánky. Mýlil som, a ešte ako! Toto auto je úplne iný svet. Svet, v ktorom medzi laikmi priahnúcimi po precíznosti nemeckého štandardu či šarme talianskych superšportoch možno na prvý pohľad nepochodíte, presne po 2,7 sekundách to budú ale oni, ktorí budú v nemom úžase prosiť o vašu priazeň. Najmä na Slovensku je totiž mizivé percento „rýchlych“ vozidiel, ktoré dokážu držať krok s tým, čo Japonci šperkovali vyše desať rokov, aby dokázali šokovať svet. A oni ho skutočné šokujú. Nielenže sa im podarilo oživiť legendu, ba čo viac, oni vyrobili z legendy ešte väčšiu legendu, ktorá pritom ešte stále žije a za 99 500 € sa vryje do pamäti už navždy. Ale pozor, toto auto nie je pre nagélovaných frajerov, ktorí chcú zaujať v piatok pred miestnym diskoklubom, toto je auto pre tých „skutočných“, ktorí vedia, že toto nie je nóbl kabelka reprezentujúca vaše postavenie, ale nekompromisný stroj famóznych vlastností.



famózna trakcia a dynamika
úchvatná akcelerácia
jedinečný pohon všetkých kolies
relatívne nízka cena



vyššia hmotnosť
strohé budíky

 

Technická špecifikácia

Verzia Nissan GT-R MY2017 Black Edition
Motor preplňovaný benzín, 3.8 V6
Výkon 419 kW / 570 koní (6 800 ot./min)
Krútiaci moment 637 N.m (3 300 – 5 800 ot./min)
Pohon pohon všetkých štyroch kolies
Prevodovka 6-stupňová sekvenčná dvojspojková prevodovka
Akcelerácia 0-100 km/h 2,7 sekundy
Maximálna rýchlosť 315 km/h
Priemerná spotreba +/- 15 l/100 km*
Objem nádrže 74 litrov
Objem kufra 315 litrov
Hmotnosť 1 752 kilogramov
Rozmery 4 670 x 1 895 x 1 370 milimetrov
Disky 20-palcové (pneu 255/40, respektíve 285/35)
Základná cena od 99 500 €
Základná cena verzie od 103 200 €
Cena testovaného modelu 103 200 €

* Nameraná počas testu pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkách.

 

1 Comment

  1. Michael píše:

    Pri tomto aute žasnem nad technikou japonských inžinierov ako rok čo rok dokážu tlačiť limity do nebeských výšok, a pritom za relatívne nízku cenu. Doslova za málo peňazí veľa muziky. Ale 74l/150km neni málo 😀 no musela to byť jazda… 🙂