Nádherné krivky a burácajúcich 670 koní. Aj o tom je jedno z prvých Ferrari 488 GTB u nás!

Na Hungaroringu som vyskúšal najlepšie BMW súčasnosti, špičkové M2 Coupé!
25. januára 2017
Od fotky v mobile až po vyše 35-tisíc fanúšikov jedinečného projektu #EXKLUZIVITACIEST
6. mája 2017

Vďaka môjmu jedinečnému projektu Exkluzívne automobily zo slovenských a českých ciest, ktorý mi najmä posledné obdobie výraznou mierou pomáha viesť Jakub, som sa už neraz dostal k skutočne zaujímavým vozidlám tohto druhu. Naposledy, v podstate z čista jasna, sa mi naskytla možnosť okúsiť na vlastnej koži, ako funguje jeden z najnovších počinov z legendárneho Maranella. Fanúšik Peter ma totiž aspoň na chvíľu zasvätil do sveta talianskych superšportov, keď mi predviedol úplne nové Ferrari 488 GTB. Podotknúť pritom musím, že v danom čase išlo o jeden z dvoch exemplárov GTB-čka, ktoré evidujem na Slovensku, i keď paradoxne, otvorené vyhotovenie 488 Spider je u nás zastúpené “až” tromi kusmi. Iste, v konečnom dôsledku nejde ani o nič extrémne raritne v štýle LaFerrari, práve naopak, 458 Italia a po novom už aj 488 GTB patria vďaka svojim špičkovým vlastnostiam medzi tie najobľúbenejšie a najúspešnejšie modely nielen tejto značky. Tak či onak, stále je vo veci mimoriadne zaujímavý a bežne nevídaný exkluzívny automobil.

Okrem iného za to môže aj fakt, že oficiálne zastúpenie tejto značky u nás by ste hľadali márne, preto všetky exempláre, ktoré križujú naše cesty pochádzajú z okolitých krajín alebo hŕstky luxusných multibrandových showroomov. Inak tomu nie je ani v tomto prípade, nakoľko táto 488-čka zavítala na naše cesty zo známej predajne v Nitre. Podstatnejšie je však to, ako tento kúsok vyzerá – mimoriadne vydarený exteriér zdobí azda najtradičnejší červený lak Rosso Corsa, ktorému sekundujú početné karbónové doplnky a šedé 20-palcové 5-lúčové disky. Obuté sú do pneumatík Michelin Pilot Super Sport, pričom za zmienku iste stoja aj karbón-keramické brzdové kotúče a strmene lakované v tomto prípade do žltej farby. Poďme si ale pozrieť 488-čku detailnejšie.

Nie je žiadnym tajomstvom, že Ferrari 458 Italia považovali viacerí za jazdecky najlepší superšport daného obdobia, nemôžeme sa preto čudovať tomu, že na jeho nástupcu boli vynakladané veľké nároky. Prvé fotografie a informácie v roku 2015 verejnosť mierne sklamali, nakoľko 488-čka na prvý pohľad vyzerá prakticky identicky ako Italia a čoraz viac sa tak začalo skôr hovoriť o facelifte ako novej generácii. Nástupca si však prevzal všetky prednosti od predchodcu a následne ho v Maranelle ešte vyšperkovali. Výsledkom je tak o čosi hranatejší dizajn predného nárazníka, ktorý sa nechal decentne inšpirovať odľahčenou verziou 458 Speciale. Svetlá dostali zľahka pozmenenú grafiku s tmavším pozadím a technológiou LED. Superšport ráta s citeľne zlepšenou aerodynamikou, no a pribudlo aj viacero úplne nových prvkov – po bokoch karosérie sa nachádza otvor na nasávanie vzduchu pre nové a hlavne hladné turbodúchadlá. Zároveň ide o detail, ktorými Ferrari odkazuje na jedného z predchodcov tohto superšportu, model 308 GTB.

Mne osobne sa najviac pozdáva najmä zadná časť. Nejedná sa ani o nejakú lepšiu, výkonnejšiu či odľahčenú verziu GTB-čka, no aj napriek tomu zadok budí dojem, že opak je pravdou. Z ostrej verzie Speciale boli totiž prebrané dve navzájom vzdialené výfukové koncovky nahrádzajúce povestné tri z Italie, či aktívne klapky na zadnom difúzore (i prednom splitteri), ktoré výraznou mierou zlepšujú funkčnosť exteriéru a teda zlepšujú aerodynamiku. Nepochybne, nechýba opät dvojica okrúhlych zadných svetiel s vylepšenou grafikou a technikou lediek, ale ani rozmerný difúzor s uprostred umiestneným svetlom v štýle monopostov Formuly 1. Nakoľko ide o exemplár, familiárne povedané v „plnej výbave“, interiér zdobí skutočne početne zastúpený karbón, ktorý je vecou príplatkovej výbavy a výsledkom preferencií majiteľa. Vnútrajšok obšitý červenou kožou však nadobúda dojmom, že ho niekto doslova vykradol, keďže je do veľkej miery ochudobnený o množstvo nepotrebných súčasti, navyše, prakticky všetko, okrem ovládania klimatizácie, je sústredené pred vodiča. Na volante tak nájdete nielen ovládanie smeroviek či svetiel, ale aj nastavenie stieračov, menič jazdných režimov, no a v duchu najmodernejšieho trendu i štartovacie tlačidlo. Za volantom sa tak nachádzajú jedine obrovské pádla pre manuálne radenie.

DSC_0760edit2M

K najradikálnejším zmenám v histórii značky došlo v motorovom priestore. Pred zadnou nápravou po novom už nájdeme dvomi turbami preplňovaný 3,9-litrový osemvalec, ktorým tak Ferrari dalo definitívne zbohom atmosférickým V8-čkam. Nuž, čudovať sa tomu nemôžeme, ostatne, technika, doba, ale i všakovaké nariadenia idú dopredu a aby tak technici našli ten správny kompromis, výsledkom je toto riešenie. Downsizingovému trendu tak medzičasom podľahla vo veľkom aj maranellská automobilka, výkonnostné a rýchlostné parametre ale stoja rozhodne za to, veď posúďte sami: 670 koní a až 760 N.m! To je medzigeneračný nárast o 100 koní a až 220 N.m, čím sa gé-té-béčko pýši väčším krútiacim momentom než dvanásťvalcová F12-ka. Výkonnostne je tak 488 GTB na čele medzi konkurenciou – Audi R8 V10 (610 k), Lamborghini Huracán LP610-4 (610 k), McLaren 650S (650 k) a Nissan GT-R (570 k). 488 GTB zároveň vyniká v akcelerácii z 0 na 100, ktorú zvláda iba za rovné 3 sekundy, čím opäť prekonáva dokonca aj F12-ku s časom 3,1 sekundy (z 0-200 km/h za 8,3 sekundy). Maximálna rýchlosť tohto koníka s cenovkou od približne 200-tisíc € bez DPH je 330 km/h.

Za pozoruhodnými parametrami stojí najmä variabilné riadenie krútiaceho momentu, ktoré reguluje krútiaci moment v celom spektre otáčok, aby zabránilo pretočeniu kolies a dosiahlo tak progresívne zrýchlenie – systém inak všeobecne známy ako launch control. Nemalú úlohu zohráva aj špičková 7-stupňová dvoj-spojková prevodovka. 1370-kilogramové Ferrari perfektne drží na ceste, prítomnosť výhradne zadného pohonu ale dá o sebe vedieť prakticky pri každom prudkom zrýchlení a nepozornosti. Jazda vo vozidle tejto kategórie sa postará, pochopiteľne, o parádny zážitok. Nielenže ste stredobodom pozornosti, sedíte prakticky na zemi a máte možnosť vnímať rýchlosť úplne inými dávkami, zaujme ale aj nezameniteľný pocit, keď vám doslova za chrbtom hrá symfónia, ktorú je opísať slovami prakticky nemožné. Prítomnosť turbodúchadiel je zo zvuku cítiť okamžite, a to tak hlasno ako azda v žiadnom inom vozidle. Na druhú stranu, prekvapujúce to až tak nie je, talianske superšporty dlhé roky zvukovým prejavom pripomínajú stroje z Formuly 1, v tomto počine to ale platí hádam dvojnásobne. Povedať ale treba, že určite zvuk ako taký neutrpel na prítomnosti preplňovania a vlastne aj Ferrari zdôrazňuje, že ich inžinieri sústreďovali pozornosť na vytvorenie perfektného zvuku z výfukov, aby 488 GTB znelo napriek menšiemu motoru tak dobre ako jeho predchodca. Myslím, že sa im to podarilo s prehľadom!

 

3 Comments

  1. Michael píše:

    Krásne auto, dizajnovo to proste vedia, sexy z každého uhlu, ale osobne by som sa priklonil k 458 ak by som si teoreticky jedno kupoval 😀 nie že by mi výhradne turbo prekážalo ale pri niektorých mi viac sedí atmosféra, ako v tomto prípade 🙂 ale je to kráska tak či tak! inak znovu musím vyzdvihnúť fotky, fakt paráda!
    nechcem byť otravný, ale tak keď som si to všimol tak ti to sem napíšem, možno to opravíš a bude to celkovo na ešte vyššej úrovni ako to doteraz je, veď celok sa skladá najmä z detailov, ako to je aj konkrétne pri týchto talianskych skvostoch 😉 „…vydarený exteriérI zdobí…“, „…za rovné 3 Sekundy…“ #Bold 😀

    • martinzmartina martinzmartina píše:

      Vďaka, skorigoval som to 😀 áno, 458-čka bude ešte dlho rezonovať v pamäti, ale pravdu povediac, už po príchode 488-čky akosi zostarla :/

      • Michael píše:

        paráda 🙂 no veď samozrejme, je to nový model a ten starší proste neskryje že má už nejaký ten rok, keď príde milionár čo chce proste Ferrari a vie plus mínus nič tak berie bez rozmyslu to najnovšie a hotovo, no verím že si 458 udrží svojich skalných a určite sa to odrazí aj na cene časom :/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *