Škoda Octavia RS 230: Pozor, nie je RS ako RS!

Mercedes-Benz E 350d: Šarmantná výkladná skriňa najmodernejších technológií
Mercedes-Benz GLC 250d Coupé: Keď kontroverznosť hýbe svetom!

Áno, podrobne predstavovať a písať tu slohy o po Fabii najpredávanejšom aute na Slovensku je pomerné scestné, veď Škoda Octavia je všetkým naozaj dobre známa, a to aj v prípade tretej generácie, ktorú poznáme už od decembra 2012. Ostatne, čoraz viac sa už skôr začína šepkať o jej faceliftovanej podobe, ktorá by sa teoreticky mohla svetu ukázať ešte v závere tohto roka. S nemalým výskytom tomu nie je inak ani v prípade športovej verzie RS, ktorú počas rannej cesty do školy/roboty stretnete pri troche šťastia v našom hlavnom meste pomaly častejšie ako meškajúce prostriedky mestskej hromadnej dopravy. Ono, čudovať sa tomu pochopiteľne nemôžeme, veď ide rozhodne o azda najobľúbenejšie športovo založené auto na trhu, ktoré vám za relatívne málo peňazí ponúkne relatívne veľa muziky, čiže sa bavíme o vyhľadávanom artikle nielen medzi športu-chtivými mladíkmi, ale aj tými, ktorí majú na krku mladú rodinku, no netaja závodné chúťky. Samozrejme, napriek svojim prednostiam si vozidlo tohto typu pravý petrolhead zväčša nekúpi, sú totiž predsa len v hre zaujímavejšie kúsky, ktoré pohladia jeho autičkársku dušu viac a prežije to, že príde o daily car. Minulý rok však z Mladej Boleslavy vzišla špeciálna verzia RS 230, ktorá má osloviť možno práve túto skupinku, keďže láka na oveľa lepšie jazdné vlastnosti. Je tomu naozaj tak?

 

 

V skratke

  • RS 230 sa odlišuje štandardne čiernou maskou, spätnými zrkadlami či koncovkami výfukov a červenými strmeňmi bŕzd
  • bi-xenónové svetlomety s LED-kovým pásom denného svietenia sa aj pýšia čiernym podkladom
  • Ledky nechýbajú ani vzadu, kde v tvare písmena C v zmysle škodováckeho jazyka hlásajú “C” you later
  • paradoxom je, že 230-ka má logo vRS o 15 percent väčšie ako obyčajne
  • najmä vpredu sú podbehy dosť prázdne, podvozok by zniesol ešte trochu znížiť svetlú výšku
  • v interiéri nič prelomové čakať za tie roky nemôžeme, palubná doska je do väčšinovej miery unifikovaná
  • cítiť staré-známe škodovácke neduhy (hlasné zamykanie dverí a sťahovanie okien, či tlačidlá v lacne pôsobiacom spracovaní)
  • prístrojovka je relatívne fádna
  • pochváliť rozhodne treba ergonómiu, a teda aj tu platí staré známe – niekedy je menej viac
  • štandardom je lesklý čierny obklad dverí, početnejšie červené prešívanie či plne elektricky nastaviteľné športové sedačky
  • pekný troj-ramenný športový volant, ktorý má u dvestotridsiatky sploštený veniec
  • prítomný 6,5″ farebný dotykový displej Amundsen vrátane navigácie
  • kapitolou samou o sebe je vnútorná priestrannosť, ktorá je azda najsilnejšou stránkou všetkých škodoviek
  • o 590-litrovom kufre môže v tejto triede snívať prakticky každý konkurent
  • samosvorný diferenciál VAQ – prerozdeľuje krútiaci moment podľa potreby
  • zatiaľ čo vnútornému kolesu ho podľa potrieb zníži, vonkajšiemu kolesu je krútiaci moment o to zvýšený, čím dochádza k eliminácii nedotáčavosti
  • vďaka novým tlmičom výfukovej sústavy o čosi zvukovo mohutnejšia kulisa

 

Záver

Viete, aké je najväčšie negatívum tohto auta? Je smutné, že tají svoje kvality a potenciál. Od štandardnej verzie RS, a teraz mám na mysli hlavne tú s TDI-čkom pod kapotou, ktorá pre mňa zo stále nepochopených dôvodov tvorí väčšinový podiel predaja “ostrej” Octavie, túto špecialitku prakticky nerozoznáte. Po čiernych detailoch ostatne za príplatok siahne i tak väčšina a skúmať, či je daná plaketa o niekoľko milimetrov väčšia prosto nik nebude. Je mi jasné, že Octavia RS TDI sa snaží byť veľmi rozumnou voľbou a to vrátane jej kvalít ako takých vlastne ani nespochybňujem (i keď navonok sa vezie na “sláve” benzínovej alternatívy), minimálne z jazdeckého hľadiska je však o polovicu horším autom než je edícia 230. Teda, napíšem to diplomatickejšie. RS 230 je asi tak o polovicu lepšia Octavia RS a je dôkazom toho, že niekedy stačí tak málo, aby sa zmenilo tak veľa! Nie, teraz nemyslím prírastok tých “chabých” 10 koní, ale prítomnosť oného diferenciálu, ktorý, dovolím si tvrdiť, radikálne zmení jazdné vlastnosti prednokolky k lepšiemu a vám neostáva teda nič iné, ako jeho prítomnosť vykričať svetu na “bojisku”, keďže naoko sa vám to nepodarí. Vychvaľovať následne úžitkovú hodnotu Octavie RS ako takej nemá už asi význam a rovnako by som sa opakoval aj v tom prípade, ak by som hovoril o jej statuse denného auta, ktorý má medzi seberovnými konkurentmi prosto na najvyššej úrovni a z racionálneho pohľadu bude vždy dominovať. A cena? Oproti benzínovej verzii si pripravte navyše necelých 3-tisíc, za čo dostanete skutočne bohatú výbavu vrátane všetkých spomínaných predností, číže k cene 29 290 € už nemáte veľký dôvod veľa prikladať.



lepšie jazdné vlastnosti než štandardná verzia RS
podvozok
veľký kufor
spotreba



nevypínateľné ESP
škodovácke neduhy v interiéri
zhodný dizajn so štandardnou verziu RS

 

Technická špecifikácia

Verzia Škoda Octavia RS 230 2.0 TSI
Motor preplňovaný benzín, 2.0 R4
Výkon 169 kW / 230 koní (4 500 – 6 200 ot./min)
Krútiaci moment 350 N.m (1 500 – 4 600 ot./min)
Pohon pohon predných kolies
Prevodovka 6-stupňová manuálna prevodovka
Akcelerácia 0-100 km/h 6,7 sekundy
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Priemerná spotreba 7,5 l/100 km
Objem nádrže 50 litrov
Objem kufra 590 – 1 580 litrov
Hmotnosť 1 445 kilogramov
Rozmery 4 685 x 1 814 x 1 449 milimetrov
Disky 19-palcové
Základná cena od 14 890 €
Základná cena verzie od 29 290 €
Cena testovaného modelu 33 046 €

 
 

1 Comment

  1. Michael píše:

    Je nezmyselné posudzovať toto auto iba podľa toho že je to Škodovka, samozrejme že nie je to najagresívnejšie vyzerajúce, najvýkonnejšie alebo najhlučnejšie auto no možno by som mu dal prívlastok najuniverzálnejšie, minimálne v tebou spomenutej konkurencii. No najlepšie si to asi vystihol slovami: “Samozrejme, napriek svojim prednostiam si vozidlo tohto typu pravý petrolhead zväčša nekúpi, sú totiž predsa len v hre zaujímavejšie kúsky, ktoré pohladia jeho autičkársku dušu viac a prežije to, že príde o daily car.”, s ktorými sa naplno stotožňujem. 🙂

Napísať odpoveď pre Michael Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *