Volkswagen ma na plnej čiare presvedčil, že na novom Pole si dal mimoriadne záležať

Mercedes-Benz trafil 43-kovými modelmi do čierneho, sú však naozaj hodné písmen AMG?
Vďaka M240i od BMW M Performance som zistil, čo znamená, keď si fajnšmeker kúpi auto

Začiatkom leta nám Volkswagen ukázal svoje najnovšie želiezko v ohni, šiestu generáciu veľmi úspešného modelu Polo. Doterajších päť generácií sa celosvetovo predalo v počte vyše 14 miliónov kusov, nemožno sa preto čudovať tomu, že aj najnovšie pokračovanie chce nadviazať na nemalý úspech, navyše, i samotná automobilka sa netají obrovskými ambíciami. Ešte predtým, ako sa dočkáme prvých kusov na Slovensku som vycestoval do Hamburgu, kde sa konala dynamická prezentácia. V okolí druhého najväčšieho nemeckého mesta som teda mal česť v predstihu okúsiť kvality “malého” Pola, a keď píšem, že kvality, tak to myslím naozaj doslova. Hneď v úvode musím totiž s rukou na srdci povedať, že počas dvojdňových jázd, som nenašiel výraznú slabinu či negatívum, ktoré by mi na novinke vyslovene vadilo, práve naopak. Poďme ale pekne poporiadku…

 

 

Nechcem, aby ste si mysleli, že ide o nejaké platené PR či premotivovaný test, kde neodznie ani jedno relevantné negatívum a všetko je vlastne super. I keď takých “pseudo-testov” je vskutku dosť, v prípade tohto auta sú slova chvály skutočne na mieste. Ako prvé je tu samotný dizajn – áno, nič prevratné či revolučné, kritizovať estetický návrh vonkajšku však nie je rozhodne na mieste. Dospelejšie elegantné tvary, výraznejšie hrany či množstvo nových individualizácií – 14 odtieňov laku, 12 typov diskom od 14″ až 18″, možnosť čiernej strechy a podobne, hovorí za všetko. Dôkazom toho bol aj môj testovaný exemplár, ktorý síce pokrýval “chladničkový” lak, špeciálna výbava Beats ho okorenila plejádou zaujímavých detailov. Nové Polo sa mi dizajnovo naozaj veľmi pozdáva, samozrejme však platí, že dôležitá je jeho výbava.

Nemám teraz ani tak na mysli efektné 16″ disky, ako skôr svetlá. Inteligentné full-LED svetlá so vskutku netypickou vlniacou sa líniou denných lediek sú asi tou prvou položkou príplatkovej výbavy, po ktorej by som (skrz funkčnosť, ale i dizajn) siahol. Prepracovanou grafikou sa napokon pýšia aj zadné svetla, zaujímavosťou však je, že aj napriek tomu, že vpredu som mal čisto ledkové svetlá, vzadu ich môj exemplár nemal (mať ich však môže). Zásadnou informáciou sú rozmery – 4053 x 1751 x 1446 milimetrov a rázvor natiahnutý o 9,2 centimetra (!) okamžite naznačuje, že nové Polo už jednoducho malé zďaleka nie je. Inými slovami, papierovo je novinka paradoxne väčšia než predošle generácie o triedu väčšieho Golfa. BTW, Volkswagen s príchodom novej generácie vypúšťa 3-dverový variant, keďže záujem o menej praktické vyhotovenie čoraz viac klesal.

 

 

Azda najväčším príjemným prekvapením je pre mňa interiér. Ako prvé je to vnútorná priestrannosť, ktorá je na daný segment až navídana. Polo je dnu skutočne vzdušné, pričom pocitovo sa cítite naozaj takmer ako v Golfe – veľkostná rozdielnosť v pozdĺžnom i zvislom smere je skutočne v rovine len približne 5 až 25 milimetrov. Čerešničkou na torte je kufor, ktorý narástol z 280 až na 351 litrov! Pre porovnanie, Golf má 380 litrov. Následne treba pochváliť úplne nové rozloženie jednotlivých prvkov palubovky, nehovoriac o pestrej palete farebných kombinácií. Úplne nová palubná doska vyzerá skutočne perfektne, má vynikajúcu kvalitu a ergonómiu, no a pýši sa množstvom technologických inovácií. VW vo veľkom promuje zvukovú aparatúru Beats s výkonom až 300 W, pravdu povediac, nejako extra ma neoslovila, inými slovami, v takomto aute by som sa na ňu vykašlal.

 

 

Stredová konzola prináša 6,5″ až 8″ kvalitné displeje s čírym skleneným povrchom. Istým mínusom môže byť vskutku nízko umiestnené výduchy klimatizácie, za centrálnu obrazovku umiestnenú v zornom poli to ale rozhodne stojí. Ďalším highligtom je druhá generácia budíkov Active Info Display. Digitálne jednotky v Pole sú o čosi menšie (miesto 12,3″ majú približne 11″), už po niekoľkých minútach je však očividné, že systém neponúka len nové dizajnové rozhrania, animácie ale aj značne vycibrenú grafiku s väčším rozlíšením, pričom vyzdvihnúť treba i rýchlosť reakcií a celkovú odozvu. Avšak, narozdiel od Golfu/Arteona nie je možné docieliť to, aby bola aj na budíkoch aj na centrálnom displeji zobrazená mapa naraz, musíte si vybrať – pred vami sa (v širokouhlom režime) zobrazí náhľad mapy, zatiaľ čo na obrazovke v strede palubovky ostanú len inštrukcie o trase, prípadne naopak.

 

 

Sprvoti som sa najviac tešil na agregát 1.5 TSI, žiaľ ten bude po ruke až neskôr, preto som mal možnosť siahnuť len po motoroch 1.0 TSI a 1.6 TDI. Nakoľko dieselový motor mi v takomto aute nepríde absolútne zaujímavý, siahol som po novom trojvalci s výkonom 70 kW / 95 koní, 175 N.m a s 5-stupňovým manuálom. Áno, “motor z kosačky, vysávač” a iné podobné posmešky padajú na účet nových jednotiek. Kto z tých internetových hejterov ho však vyskúšal? Nehovoriac o tom, že trojvalec nie je v auto tohto druhu ničim výnimočným, práve naopak, však novú Fiestu (bestseller segmentu) s iným ako trojvalcovým motorom nekúpite, dokonca ho má aj ST-čko. Poďme ale k veci. Nebudeme si ťahať medové motúziky popod nos a rovno si povedzme, že vonkajším zvukovým prejavom je proste prítomnosť trojvalca cítiť, lenže…

Vzhľadom k absencii vyvažovacieho hriadeľa je motor veľmi príjemne kultivovaný a pokiaľ ho výrazne nevytáčate cez 3000 ot./min, tak spoza volantu nemáte absolútne dojem, že ide o trojvalec. Motor totiž vôbec neklepe a i na voľnobehu necítiť skoro žiadne vibrácie. Bavíme sa o mestskom aute, jeho výkonnostný potenciál a dynamika vám teda s prehľadom postačí, dokonca, dych výrazné nestráca ani vo vyšších rýchlostiach, i keď je pravda, že záleží, či si idete cestou ofenzívnejšieho alebo defenzívnejšieho radenia. Druhý deň som vyskúšal aj silnejší variant 85 kW / 115 koní (štandardom už 6-stupňový manuál), kde bol pozitívne cítiť najmä rozdiel v krútiacom momente – slušných 200 N.m. Samozrejme platí, že s manuálmi je agregát živší, nakoľko 6/7-stupňové DSG-čka jeho potenciál utlmujú defenzívnym radením (ich zvuk je ale tým pádom kultivovanejší).

 

 

Bez ohľadu na cenu by som osobne určite siahol po 1,5-ke (úplne ideál), malý trojvalec TSI je však skutočne výborný a rozhodne by som sa za neho nehanbil. Inak, Polo má v základe 1.0 MPI, ak však neberiete auto len ako presúvadlo z bodu A do B, berte TSI-čko 😉 Prevodovky ako také radia výborné, stupňe sú pritom vcelku krátke a ich radenie prebieha veľmi hladko. Rovnako, šetriť slovami chváli rozhodne netreba ani v prípade podvozka – Polo, ktoré je postavené na platforme MQB A0 som mal na 16″ diskoch, komfortom pruženia a filtrovaním nerovností by ste však povedali, že ide minimálne o číslo menšie obutie. Fakt klobúk dole. Podotknúť ale treba, že nemecké cesty sú kvalitou predsa len trochu inde, počkajme si teda na plnohodnotný domáci test.

Zhrnutie? Nové Polo sa mimoriadne podarilo a na plnej čiare ma Volskwagen presvedčil, že s novým Polom si dal neskutočne záležať.  Dovolím si tvrdiť, že je opäť jedným z najväčších favoritov segmentu, ak nie úplne najväčší. Ako sme ale zvyknutí u Nemcov, istým problémom môže byť cena – od 10 990 €. Nie je zlá, ale keď začnete Polo nabaľovať o promované jedinečnosti, veľmi rýchlo sa dostanete do teritória Golfa. Uvedomiť si ale treba, že nové Polo už nie je “malý Golf”, ako sa zvyklo hovoriť. Keď sa pozriete na vec z druhej strany mince, najmä vďaka nárastom rozmerov a vnútornej priestrannosti zrazu zistíte, že ten Golf možno ani nepotrebujete. Pochopiteľne, záleží od dotyčného preferencií, no opakujem, Volkswagen si s novou generáciou otvoril svoj vlastný medzisegment.

 

1 Comment

  1. Martin píše:

    Tak ešte to porovnať s Ibizou. Dík:-)

Napísať odpoveď pre Martin Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *