Famóznosť z dielne Hyundai rúca (moje) predsudky. Prečo by som i30 N bral všetkými desiatimi?

Nová A8-čka mi predviedla technologickú nálož v reále. Ako teda vyzerá budúcnosť podľa Audi?
21. januára 2018
Úplne nový E-čkový All-Terrain je jednoduchý návod na to, ako sa trefne vyhnúť SUV-čku
4. februára 2018

Svet hot-hatchov sa teší stále väčšej obľube, ich zástupcov by sme pritom mohli rozdeliť hneď podľa niekoľkých kritérií. Nepochybne, najväčší kult a ikona nesie názov Golf GTI, nie je však žiadnym tajomstvom, že ten si ide skôr cestou univerzálnosti. Naopak, v ultimátnej rovine to hrotia ako Mégane RS, tak i Civic Type-R. Na minuloročnom autosalóne vo Frankfurte však do hry vstúpil úplne nový hráč – Hyundai i30 N. Prvotina športovej divízie N prišla na scénu vo veľkých očakávaniách, navyše v takej pozornosti, že jej príchod zatienil aj novú, 4. generáciu MRS-ka, ktorá si odkrútila premiéru na rovnakom autosalóne.

Celý ten hype okolo i30 N-ka som v podstate sledoval od doby, ako sa na povrch dostala informácia o tom, že pod vývoj novinky sa podpísal sám Albert Biermann, teda niekdajšia hviezda divízie BMW M. Súčasťou tímu bol i rally pretekár Thierry Neuville, no a nehovoriac o tom, že samotné testovania prebiehali nielen na zamrznutých jazerách vo Švédsku, ale do veľkej miery na Nürburgringu. Niet divu, že Hyundai vkladá do svojej prvotiny veľké ambície, no a úprimne, mňa si Kórejci získali hneď „na prvú“. Prečo? Moje prvé osobné stretnutie sa odohralo priamo „v boji“ – na okruhu, kde ma belasý hot-hatch na plnej čiare príjemné prekvapil. Inými slovami, vďaka jazdnej prezentácii na Slovakia Ringu som totiž jasne pochopil, že Hyundai to myslí s N-kom smrteľne vážne.

 

Na domácom okruhu som vyskúšal obe verzie – i30 N a i30 N Performance. V prvom prípade benzínový štvorvalec 2.0 T-GDI disponuje výkonom 184 kW / 250 koní, zatiaľ čo variant N Performance sa pýši silou až 202 kW / 275 koní. Ono, áno, papierovo to nič extra prevratné nie je, ale… Čo si na N-ku cením azda najviac je skutočnosť, v akej rovine bolo auto vyvinuté. Ako uvádza samotná značka, cieľom bolo postaviť zábavné auto s výbornými jazdnými schopnosťami než hrotiť parametre. Navyše, Hyundai nahlas prehlásil i to, že jeho úmyslom nebolo sa naháňať za časmi na okruhoch, lebo také počiny na to zväčša doplácajú v bežnej praxi.

Výkonnejšia verzia bola na okruhu stabilnejšia, rozumej menej vrtká. Otázkou však je, či treba za tým hľadať diferenciál alebo širšie obutie – pneumatiky Pirelli P Zero HN vyvíjané špeciálne pre N-ko. Verzia N Performance tak v zákrutách vystupovala o čosi rýchlejšie a priamočiarejšie. Rozhodiť ju bol väčší problém, u 250-ky tomu tak nebolo – pri rýchlej práci s brzdou a následne plynom sa základný variant dal doslova prehodiť do akéhosi náznaku driftu, čím sa javil poddajnejšie. Famózne nastavený podvozok je dobre čitateľný a neraz máte pocit, že na dlhých tiahlych zákrutách či vracákoch je podvozok rýchlejší ako motor. Po dni strávenom na Ringu som mal jasno v tom, že na tento počin sa musím pozrieť detailnejšie. Slovo dalo slovo…

 

YouTube_Subscribe

 

Summa summarum, argument, že na to, že ide o prvý počin tohto druhu treba Hyundai pochváliť, nestačí. Za takto kvalitne spravené auto by sa nemuseli hanbiť ani v danom segmente ostrieľané automobilky. Famózne i30 N je teda ďalším dôkazom toho, že Hyundai vie, či už technikou alebo dizajnom, robiť tak dobré autá, že jednoducho už i tie najväčšie stálice a bestsellery sa musia mať na veľkom pozore, lebo neraz je ich najsilnejšou stránkou len ich meno. Nuž, neostáva mi nič iné ako napísať, že pred N-kom dávam veľký klobúk dole a som jeho veľkým fanúšikom! A ten zvuk…

 

YouTube_Subscribe

 



vydarený dizajn
famózny zvuk
široká škála nastavení
rýchla odozva na plyn
presnosť/kulisa prevodovky
perfektne naladený podvozok
zábavno-technické zameranie
bohatá výbava
atraktívna cena
5 ročná záruka



na bežnú jazdu tuhý podvozok
tvrdšie materiály v interiéri
kolísajúca ručička stavu nádrže


 
 
 
 
 
 
 
Technická špecifikácia

Verzia Hyundai i30 N Performance
Motor preplňovaný benzín, 2.0 R4
Výkon 202 kW / 275 koní (6 000 ot./min)
Krútiaci moment 353 – 378 N.m (1 450 – 4 700 ot./min)
Pohon pohon predných kolies
Prevodovka 6-stupňová manuálna prevodovka
Akcelerácia 0-100 km/h 6,1 sekundy
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Priemerná spotreba 9,2 l/100 km*
Objem nádrže 50 litrov
Objem kufra 381 / 1287 litrov
Hmotnosť 1 429 kilogramov
Rozmery 4 335 x 1 795 x 1 447 milimetrov
Disky 19-palcové
Základná cena od 27 490 €
Základná cena verzie od 29 990 €
Cena testovaného modelu 29 990 €

* Nameraná počas testu pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkach.


2 Comments

  1. Adrian píše:

    Urcite by som este spomenul ako jednu z velkych slabin tohoto auta, ze nema kovane piesty.. V ziadnom z tych vacsich testov som sa o tom nedozvedel, nedopocul…

  2. Martin píše:

    Veľmi zaujímavé auto. Ale Leon má krajší dizajn, v detailoch aj ich zladení. Avšak v niečom by sa od tohto Hyundai mal čo priučiť. Vďaka za test.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *