Revolúcia od Audi nesie meno A8 a ja vám ju exkluzívne v predstihu predstavujem priamo z Barcelony!

911 GT2 RS je novou pýchou Porsche. Najsilnejšia 911-ka v histórii je famóznejšia než sa čakalo
Jaguar rekordným preletom predstavuje svoje kompaktné SUV, štýlový E-Pace

Ak zoberiem do úvahy konvenčné sériové automobily v rámci klasických medzigeneračných cyklov, pravdu povediac, azda nepoznám očakávanejšiu novinku než štvrtú generáciu Audi A8. Teda, aby som to uviedol na správnu mieru, dôležitých noviniek sú vždy plné vrecia, a ani v súčasnosti tomu nie je inak, no príchod novej á-osmičky bol už toľkokrát avizovaný a odkladaný, že momentálne je prosto kapitolou samou o sebe. Obzvlášť, keď ide o vlajkovú loď značky, nehovoriac o tom, že nová generácia má predstavovať akúsi revolúciu či novú éru pre Audi. Pri tejto príležitosti si automobilka pripravila pompézny summit v Barcelone, kde sa vôbec poprvýkrát pýcha z Ingolstadtu ukázala. Oficiálnej a skutočne veľkolepej prezentácie som sa zúčastnil osobne, preto vám priamo zo Španielska prinášam nielen základne informácie, ale aj exkluzívne prvé dojmy, takže sa usaďte.

 

 

Audi novú generáciu luxusnej limuzíny charakterizuje štvoricou pojmov – shape, senseshift a space. Poďme teda pekne poporiadku.

Cez shape automobilka upriamuje pozornosť pochopiteľne na dizajn, ktorý je do naozaj veľkej miery úplne nový a ponuká viacero vskutku revolučných riešení. Zaujímavosťou je, že i keď vyzerá najnovšia A8-čka naživo štíhlejšie, doslova atletickejšie, a na pohľad ľahšie ako predchodca, skutočnosť je taká, že po stránke samotnej karosérie medzigeneračne došlo paradoxne k decentnému navýšeniu váhy (cca 50 kg) – karosériu novinky tvorí hliník už “len” z 58 %, do popredia sa dostala ultra-vysokopevnostná oceľ, karbón, horčíková zliatina a plasty výstužené uhlíkovými vláknami. Nové materiály sú odpoveďou na príchod elektrických verzií s ťažkými akumulátormi, ktorým musí byť vyladená a prispôsobená tuhosť a pevnosť.

Esteticky je limuzína značne modernejšia a vyzývavejšia, jej tvary pritom trefne kombinujú eleganciu a športovosť, čoho dôkazom sú oba konce. Masívna, po novom už 6-uholníkova maska zachádza citeľnejšie k svetlám, čím podstatnou mierou opticky novinku rozširuje. Prvým z highlightov sú pritom svetlomety – vpredu nájdeme úplne nové HD Matrix-LED, teda špičkové adaptívne jednotky doplnené o laserovú technológiu diaľkových svetiel. Naopak, dozadu sa nasťahovala OLED technológia s perfektnou 3D grafikou, efektnými animáciami pri odomknutí/zamknutí, pričom v duchu očakávaní sme svedkami opticky prepojených svetiel.

 

 

Ak mám byť úprimný, i keď sa mi vonkajšok naozaj páči, ešte viac ma dostal interiér. OK, povedzme si na rovinu, že vnútrajšok terajšej A8-čky schovalo S-ko do vrecka s prehľadom už pred niekoľkými rokmi, nieto teraz, takže je jasné, že nová generácia musela zabiť progres. A ona ho teda zabila doslova! Pamätáte si, keď som v Ženeve pri koncepte Q8-čky hovoril, že jej futuristickú palubovku už čoskoro uvidíme v á-osmičke? Tak tu ju máte. Audi pochopilo, že cesta vedie obrovskými obrazovkami, no a kokpit tohto počinu nimi doslova zaplavuje posádku. Ako celok je pritom všetko zabalené do dizajnovo veľmi čistých a minimalistických tvarov, ktoré milo prekvapujú a inak tomu nie je ani v prípade kvality spracovania, ergonómie a použitých materiálov. Fakt, klobúčik! Keď sme už pri tých tvaroch, nedá mi nespomenúť úplne nový multifunkčný volant – tvarovo opäť súhra ostrých kriviek a tlačidiel v lesklom klavírnom laku. A pozor, konečne, nevŕzgajú 🙂

 
Cockpit
 

Prechádzam do roviny sense, a teda k použitým technológiám a vzájomnému “zosieťovaniu”. Takže, pred vodičom samozrejme 12,3″ Virtual Cockpit, tu sme ale svedkami úplne novej, futuristickejšej grafiky, ktorá sa skutoče podarila. Plus, po novom sa už bavíme o Full HD zobrazení – 1 920 x 720 pixlov. Väčší šok však nastáva uprostred palubovky, kde nachádzam prirodzene zapustený displej infotainmentu MMI s, pre Audi doposiaľ nevídaným podaním. Centrálny 10,1″ dotykový displej vo vyhotovení Black-Panel takmer neviditeľne splýva s čiernym, vysoko lesklým obkladom prístrojového panelu. Ďalšia revolúcia sa koná o čosi nižšie, čiže v mieste stredovej konzoly, kde nájdeme ďalší displej, len minimum tlačidiel a zároveň novú koncepciu ovládania a nastavovania vozidla. Ďalšiu obrazovku nájdete vzadu, o tom ale nižšie, nehovoriac o zvukovej aparatúre Bang & Olufsen, či LTE pripojení, o tom sa ale nemusíme ani baviť.

Podstatou kapitoly sense je až 41 asistenčných systémov, ktoré spolupracujú s 360-stupňovým okruhom senzorov, radarov a po prvýkrát aj laserovým skenerom. Azda najväčšia pozornosť sa upriamuje na vyspelosť v rámci autonómnej roviny. Audi hlási, že ide o prvý sériový automobil na svete, ktorý je vyvinutý pre vysoko automatizovanú jazdu. Jej funkcionalitu zastrešuje nové označenie AI – ide o jednotný názov, ktorý zlučuje pilota v dopravnej zápche (nielen vďaka laserovej technológii schopnosť kompletne riadiť vozidlo na diaľnici, ale aj v zápche do 60 km/h), parkovacieho či garážového pilota (možnosť zaparkovať vozidlo na diaľku cez smartfon).

 
Detail
 

Poďme na sekciu shift, čiže do motorového priestoru. Tam sa sprvoti objaví dvojica značne modifikovaných V6-kových agregátov. Naftový motor 3.0 TDI prichádza s výkonom 210 kW / 286 k, zatiaľ čo jednotka 3.0 TSFI s výkonom 250 kW / 340 koní. Neskôr sa do ponuky začlení dvojica motorov V8 – 4.0 TDI s výkonom 320 kW / 435 k (z SQ7) a 4.0 TFSI s výkonom 338 kW / 460 koní. Samozrejme, čerešničkou na torte bude W12-ka s výkonom 430 kW / 585 koní. Ako sa však už šepkalo dlhšie, veľkou novinkou je skutočnosť, že A8-čka bude už v štandarde mild-hybridom, inými slovami, už súčasťou základnej verzie je elektrická sieť s napätím 48 V, ktorá zásobuje energiou aj vedľajšiu elektrickú sieť s napätím 12 V. Hlavnú sieť 48 V napája štartovací generátor, ktorý je pripojený drážkovaným remeňom ku kľukovému hriadeľu motora. Zdrojom energie pre sieť 48 V je lítium-iónový akumulátor (14,1 kWh) umiestnený pod podlahou batožinového priestoru.

Výsledkom MHEV systému má tak byť zníženie spotreby paliva  až o 0,7 l/100 km. Vďaka vyššiemu napätiu môže A8 v rozsahu rýchlostí od 55 do 160 km/h jazdiť s vypnutým motorom. Keď vodič opäť stlačí plynový pedál štartovací generátor opäť naštartuje motor. Okrem toho sa systém štart-stop aktivuje už pri rýchlosti 22 km/h. Pri brzdení dokáže štartovací generátor rekuperovať výkon až do 12 kW, čím prispieva k ďalšiemu zníženiu spotreby paliva. Elektrifikácia vyvrcholí v plug-in hybridnej verzii A8 L e-tron quattro, ktorá príde neskôr v podobe kombinácie motora 3.0 TFSI a elektromotora s výsledným výkonom 449 koní. BTW, krútiaci moment všetkých motorov sa prenáša prostredníctvom novo vyvinutej 8-stupňovej automatickej prevodovky tiptronic s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Kompetentní zároveň hovoria o nanovo vyvinutom aktívnom podvozku a dynamickom riadení všetkých kolies, čím sa podvozkovo máme baviť o novej úrovni komfortu. Uvidíme v teste 🙂

 

 

Napokon space, o čom hovorí najmä nárast dĺžky o 37 mm – novina meria na dĺžku 5,17 metra, verzia A8 L napokon disponuje o 13 cm dlhším rázvorom. S tým súvisí najmä vnútorná priestrannosť a tým pádom si musím sadnúť do longu dozadu. Akýsi vystupujúci slot medzi sedadlami prináša ovládanie plne elektrických kresiel, na jeho konci sa napokon vztyčuje ďalšia rozmerná obrazovka. Ďalším z highlightov pritom je, že vo verzii Long má osoba sediaca vpravo vzadu možnosť nielen “klasickej” masáže tela, ale aj nôh – po sklopení predného sedadla a vysunutí stolčeka na nohy totiž zadná strana predného sedadla disponuje funkciou masáže chodidiel, čo je úplne nová fíčurka medzi limuzínami. Osobe sediacej na prezidentskom mieste má tak limuzína zaručiť nevídaný relax a pohodlie. Štandardom bude pneumatické pruženie s regulovanými hydraulickými tlmičmi, za príplatok následne aktívny podvozok Audi AI – plne aktívny, elektromechanicky ovládaný systém pruženia. Každé koleso má vlastný elektromotor, napájaný 48-voltovou hlavnou elektrickou sústavou.

Na záver info o dostupnosti – novinka sa bude vyrábať v Neckarsulme, predávať sa začne koncom roka, pričom základná cena na nemeckom trhu je od 90-tisíc €.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *