Hyperšport z budúcnosti prichádza, veľkolepý Mercedes-AMG Project ONE tu nemá obdoby!

MINI predstavuje okruhovú chuťovečku bez kompromisov, koncept John Cooper Works GP
Dlho očakávaná, nová generácia Renaultu Mégane RS konečne prichádza. Oplatilo sa čakať?

Rok s rokom sa stretol a práve ten súčasný je pre Mercedes-Benz skutočne významný. Dvorná divízia AMG, alebo ak chcete podznačka Mercedes-AMG, totiž oslavuje svoje 50. výročie, no a to je slušný dôvod na oslavy. V ich znamení sa síce už nejaký ten piatok nesú modely, ktoré prišli vo všakovakých oslavných edíciách, príchod toho najdôležitejšieho a najočakávanejšieho bol naplánovaný na autosalón vo Frankfurte. Áno, reč je o návrate stuttgartskej značky do najvyššej elity super/hyperšportov, ba čo viac, Project ONE predstavuje niečo, čo tu doposiaľ ešte nikdy nebolo, nakoľko inžinieri z Affalterbachu zašli podstatne ďalej. Ono, vrcholné exkluzivitky s trojcípou hviezdou (na čele s 300 SL, SLR či SLS) boli v časoch svojho uvedenia obrovskými  senzáciami, lenže v momente, kedy začal Mercedes hovoriť o plnohodnotnej technológii z Formule 1 v aute, ktoré má mať cestnú homologizáciu, latka sa opäť začala posúvať. A dnešným dňom už vieme, že tá latka sa veruže  aj posunula, a to razantne!

 
Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors
 

Z nemeckej P1-ky v uplynulých minútach stiahli všetky rúška a plachty tajomstiev, a my oficiálne spoznávame revolučný hyperšport. Poďme rovno k jadru veci – k prelomovej technike. Viete si predstaviť, že by sa v produkčnom automobile nachádzal na šupu pohonný agregát z formule? Nech sa páčí, zoznámte sa! Project ONE naozaj poháňa preplňovaný 1,6-litrový šesťvalec, ktorého výkon predstavuje 529 kW / 720 koní, pričom v zmysle tradícií, točiť je schopný až 11-tisíc otáčok za minútu. Samozrejme, kvôli snahe o zvýšenie výdrže a spoľahlivosti má jednotka upravené valce a kľukový hriadeľ, ide ale o typ motora, ktorý v roku 2015 poslúžil Lewisovi Hamiltonovi pri zisku titulu. Pravda je ale taká, že hviezdny hyperšport vo svojich útrobách schováva až 5 motorov!

V6-ke sekunduje elektromotor s výkonom 90 kW / 125 koní, jeho úlohou je však “len” roztáčať turbodúchadlo bez ohľadu na otáčky šesťvalca. Philipp Eckert, dvorný technik z Mercedes-AMG GmbH, hovorí o úplne nulovej turbodiere a okamžitej odozve na plynový pedál. Znie to možno až neuveriteľne, no vyše 100-koňové motory dnes dávajú do pohybu celé autá, nie len ich turbá, takže… Druhý elektromotor s výkonom 120 kW / 163 koni je integrovaný priamo na kľukový hriadeľ, kde dopomáha k akcelerácii a zároveň slúži na rekuperáciu kinetickej energie pre brzdení. Posledná dvojica elektromotorov má zhodne po 163 koní, nachádza sa oddelene na predných kolesách, ktoré nezávislo podľa potrieb roztáčajú a zároveň aj brzdia rekuperáciou. Summa summarum, kombinovaný výkon predstavuje veľkolepých vyše 740 kW / 1000 koní.

 
Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors
 

Zo samotnej hierarchie pohonu je zrejmé, že špecifický pohon všetkých štyroch kolies ponúkne široké možnosti vektorovania krútiaceho momentu. Mimochodom, prevodovka aj motor sú súčasťou karbónového šasi. Najmä kvôli snahe o perfektné rozloženie hmotnosti sú 100-kilogramové lithium-ionové akumulátory umiestnené v podlahe za prednou nápravou. Jednotlivé motory navzájom spolupracujú pomocou sekvenčnej 8-stupňovej prevodovky s jednou spojkou, približne 25 kilometrov pritom dokáže hyperšport absolvovať čisto na elektrický pohon. Ďaľšou fascináciou sú rýchlostné údaje – Project ONE pokorí dvestovku pod 6 sekúnd, zatiaľ čo maximálna rýchlosť je vyše 350 km/h.

 
Showcar Mercedes-AMG Project ONE, zweisitziger Supersportwagen-mit modernster und effizientester Formel 1-Hybrid-Technologie, High Performance Plug-in Hybrid Antriebsstrang mit 1,6-Liter-V6-Turbobenzinmotor und vier Elektromotoren Showcar Mercedes-AMG Project ONE, two-seater supersports car with the very latest and efficient, fully-fledged Formula 1 hybrid technology, high-performance plug-in hybrid drive system with 1.6 1.6-litre V6 turbocharged petrol engine and four electric motors
 

Už predošlé riadky jasne naznačujú, že i keď ide o cestnú sériovku, bežným autom Project ONE rozhodne nie je, no a v konečnom dôsledku s tým ruka v ruke ide i samotný dizajn. Ten je vskutku netypický, rozhodne však zaujme a vo veľkom fascinuje, pričom platí, že aerodynamika je ku*va čarodej, pre to je mu exteriér vo veľkom prispôsobený. Spredu P1-ka vzbudzuje strach úzkymi, full-LED svetlometmi a inak tomu nie je ani vzadu, kde dominuje rozmerný difúzor a centrálna koncovka výfukov. Ako v priebehu roka naznačoval nejeden teaser, na streche tróni rozmerný nasávací otvor, ktorý v štýle toho z monopostov privádza vzduch k agregátu. Hyperšport okrem V6-ky obdržal aj iné súčastí a technológie z monopostov, napríklad také viac-prvkové zavesenie kolies, ktoré má k tomu z formúl naozaj blízko. Predná náprava je výškovo nastaviteľná, špeciálne disky sú obuté do pneumatík  Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozmeroch 285/35 R19 vpredu a 335/30 R20 vzadu.

Pohľad do interiéru netají príbuznosť s rýdzo okruhovými špeciálmi, ako prvé zaujme hranatý volant či dvojica separátnych displejov, ktoré sa starajú o zobrazenie všetkých informácií a infotainmentu. Project ONE bude teda možné osadiť značkami a vydať sa s ním legálne aj na bežné cesty po celom svete. AMG garantuje výdrž pohonnej sústavy na minimálne 50-tisíc kilometrov, je pritom viac než jasné, že okolo každého vozidla bude po ruke tím ľudí a priebežne sa bude technika kontrolovať, respektíve po veľkom nájazde repasovať. Na záver, pre nás smrteľníkov, pár nepodstatností – Mercedes-AMG Projcet ONE vznikne v počte len 275 kusov, každý z nich bude stáť minimálne 2,25-milióna € bez dane. Produkcia začne v úvode roka 2018, automobilka pritom chce doručiť všetky P1-ky do začiatku roka 2020. Všetky sú už, samozrejme, beznádejne predané 🙂

 

zdroj | Daimler

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *