Ako pôsobí Arteon naživo, koľko bude stáť a prečo ľudia hovoria o podobnosti s Renaultom?

Prečo ma nová A8-čka dostala viac ako som čakal a dalo teda Audi dole S-ko?
13. júla 2017

Volkswagen Arteon. To je novinka, ktorá nielenže patrí medzi tie najväčšie highlighty tohtoročného autosalónu v Ženeve, ale zároveň ide aj o auto, ku ktorému je vďaka enormnému záujmu prakticky nemožné sa vo veľkolepom Palexpe dostať na dlhší čas. Ja som vám už tento úplne nový model bližšie predstavil, avšak dovolil som si tomuto veľmi vydarenému počinu venovať ešte jeden osobitný post, a teda trošku špeciálnu pozornosť. Viedli ma k tomu najmä nové fakty, moje prvé živé dojmy a rovnako tak i (z mojej strany nepochopené) reakcie verejnosti vo viacerých internetových diskusiách. Takže…

Pravdou je, že Arteon nie je v tom pravom slova zmysle priamým nástupcom CC-čka. Už v Ženeve vám kompetentní povedia, že ide skôr o novú vlajkovú loď pre Európu, teda (takmer) o triedu väčší model než Passat, ktorý má zároveň nahradiť nielen (Passat) CC, ale predovšetkým Phaeton, ktorý v EU už skončil. So súčasným CC-čkom mám bohaté skúsenosti, preto musím po osobnom zoznámení sa s Arteonom napísať, že toto auto je od neho veruže nielen na pohľad veľmi vzdialené. Novinka je až o 9,4 (!) centimetrov dlhšia ako klasický Passat (ktorý je už i tak skutočne dlhý), no a zároveň ide v skutočnosti už o liftback a nie 4-dverový sedan – za zadnou dvojicou (opäť) bez-rámových dverí sa totiž nachádza ešte jedno okienko, čím strecha klesá dozadu o čosi pomalšie.

 

 

Vo výsledku tak Arteon vyzerá nielenže podstatne atraktívnejšie, ale zároveň je aj podstatne priestrannejší a praktickejší než doterajší model – kufor otvárate so zadným oknom, má až 563 litrov, pričom keď si sadnete dozadu, nohy si viete preložiť cez seba pomaly ako v Superbe. Na toto môžete v cécéčku zabudnúť, keďže ten bol akýmsi štýlovejším/športovejším Passatom na úkor priestoru a praktickosti. Arteon je v mojich očiach mixom dlhej limuzíny (nie sedanu), štýlovosti a zároveň praktickosti. Palubovka je v zásade čistý Passat (okrem nového, až 9,2″ displeja), to však ja považujem za plus. Skúste si sadnúť napríklad do novej Insignie (btw. krásne auto) či Stingera (tiež pecka) a pochopíte. Možno istá strohosť, no za to výborná ergonómia, kvalita spracovania a hlavne ten interiér nebude po pár rokoch vyzerať ako keby ich mal na konte minimálne desať (nemyslím ani tak opotrebovaním ako výzorom).

 

 

To, že VW chce pomaly vyradiť naftové motory asi viete, preto sa nedá čudovať tomu, že jediným dieselovým motorom v ponuke bude 2.0 TDI s výkonom 150, 190, respektíve 240 koní. Zaujímavosťou je, že najvýkonnejšia verzia nebude mať 6-, ale 7-stupňový automat DSG. Naopak základom bude 150-koňový motor 1.5 TSI Evo, teda agregát, ktorý sa teší vďaka svojej kultivovanosti a parametrom naozaj veľkej chvále. Že je to malý motor? Skúste si schválne pozrieť ponuky iných, neprémiových vozidiel tejto triedy. Navyše, 2-litrové TSI-čko so 190, respektíve 280 koňmi bude veľmi zaujímavá ponuka.

Áno, šesťvalca je škoda (i keď ešte by som to nechal otvorené, možno predsa len príde), no žiaľ žijeme v dobe, v ktorej ani niektoré najväčšie SUV-čka nemajú šesťvalec v ponuke, takže tu buďme vôbec radi za dvoj-liter. A ostatne, koľko behá na cestách starších Passatov so šesťvalcami? Každý o nich hovorí, no len málokto ho v takomto aute kúpi, lepšie povedané zaplatí! Vy ste si ale tento článok isto otvorili najmä kvôli cene, ktorú vám môžem v tomto momente už prezradiť. Podotknúť musím, že najmä z marketingového a logistického hľadiska budú v úvode k dispozícií len dve najvýkonnejšie verzie – 280-koňové TSI začína v Nemecku na čiastke od 49 325 €, zatiaľ čo 240-koňové TDI štartuje na úrovni 51 600 €. To nie je najmenej (u nás bude cena pravdepodobne decentne nižšia), v konečnom dôsledku to ale ide ruka v ruke s tým, čo som spomínal v úvode – Arteon je vlajková loď značky, ktorá je pomaly o triedu väčšie a luxusnejšie auto než Passat/CC.

 

 

Naozaj v tom aute vidíte Renault? Ak mám byť úprimný, Arteon som videl nielen na fotkách, ale aj naživo, z každej strany, uhla či vo všetkých paketoch, no podobnosť nájsť neviem. V dnešnej dobe je v zásade dosť možné, že vzhľadom k počtu vozidiel sa z času na čas nejaké ponáša na to druhé, no porovnávať tento počin po dizajnovej stránke s Talismanom, a dokonca hovoriť o jeho kópii, tak to už je na diagnózu. Iste, tvar strechy, ktorá klesá pomaly smerom vzad pripomína týmto riešením viaceré automobily, na tom ale nie je nič zlé, veď liftback sa na sto spôsobov spraviť nedá. Ale áno, presviedčať o tom (zväčša laických) ľudí je azda bezvýznamnejšie ako im vysvetliť, že GLE Coupé je konkurent a nie kópia X6-ky. Pokiaľ však ide o masku a patríte medzi tých, ktorí na sociálnych sieťach píšu o vykradnutí dizajnu Renaultu, použite Google, kde zadajte Volkswagen Sport Coupe Concept GTE. To je štúdia, od ktorej je novinka (vďaka bohu do väčšinovej miery) odvodená. Predstavená bola presne pred dvomi rokmi, pričom ak poznáte medzigeneračné cykly a ako-také pozadie vývoja vozidiel, viete, že dizajn novej generácie je hotový niekoľko rokov pred jej odhalením. Ak matematika nie je teda vašou slabou stránkou, asi ste pochopili, že v čase, kedy vznikal nový Arteon, Renault ešte o svojom novom dizajne ani nevedel, nie to aby sa ním Nemci inšpirovali.

 

1 Comment

  1. Michael píše:

    Vyzerá to veľmi zaujímavo, dokonca by som povedal že ma Volkswagen aj prekvapil, určite podarený kus auta. Cena vyzerá byť celkom vysoká no uvidíme ako to bude v realite o nejakú dobu a v rôznych verziách. Tá kombinácia žltej s čiernymi diskami je úžasná! Osobne by som nepovedal že tam vidím Talisman ale skôr na prvý pohľad z boku som videl A7, ale veď to je aj tak jedno…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *